Byggahus.se
S
Hej!

Tänkte måla lite och när jag tog bort ett (ojordat) vägguttag så sitter det ändå en jordkabel där, men den ligger löst (se bilden). Är detta okej? Ska jag sätta dit samma vägguttag eller dra dit ett med jord?

2015-06-02 09.11.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror på. Om rummet är (gammalt) torrt och isolerat med ojordade uttag så kan du montera tillbaka det ojordade - du får absolut inte sätta dit ett jordat.

Alternativet är att du byter samtliga uttag i rummet till jordade. Även lamputtag, och även ev fast installerade elradiatorer etc, plus att du kasserar ev gamla bordslampor med ojordad kontakt.

Antingen eller alltså.

tommib
Jag måste bara tillägga att det var en sällsynt prydlig installation. Föredömligt också att ha lämnat jordledaren för framtida bruk.

• Gilla
Dr4co och 2 till
  • Laddar…
S
Det var ju synnerligen tydliga svar. Uppskattar det!

Om du ska byta till jordade uttag - kolla att den gulgröna faktiskt är kopplad till PE i centralen (genom att mäta). Det kan ju finnas flera skäl till att jorden inte är inkopplad (det rimligaste är väl att man har dragit fram ny kabel till uttaget och inte velat byta hela rummet till jordat, men ändå velat förbereda för en dag när man vill det).

tommib skrev:
Jag måste bara tillägga att det var en sällsynt prydlig installation. Föredömligt också att ha lämnat jordledaren för framtida bruk.
Ja - men en fråga där: Borde inte jorden isoleras? Att bara lämna den avklippt innebär väl en (om än liten) risk att den får kontakt med någon ledande del och vips så har man ett jordat uttag där det inte ska vara jordat?

tommib
Nja, man hade kunnat sätta en tejp på den. Det som händer om den får kontakt med fasledaren är att säkringen går då det blir en kortslutning. Får den kontakt med nollan och det finns JFB i anläggningen kommer den lösa. Möjligheten för den jordledaren att komma i kontakt med något när "locket" väl är på är dock obefintlig så jag ser inte något större fel med det. Men jag är inte elektriker....

Kolla som sagt att jorden verkligen är ihopkopplad med jord om du väljer att använda den i framtiden. Som man ser i uttagets överkant så är det en kabel som kommer genom väggen, ser ut som en EKRK eller möjligen en EKK. Dessa finns att få tag i utan jordledare, men det är inte några särskilt vanliga kabeltyper, så man tar ofta en med jordledare även om den inte behövs. Men finns det ingen jord i dosan där kabeln börjar så är ju jorden inte inkopplad. Är hela övriga huset ojordat och detta är en senare komplettering så är det ganska sannolikt. Vetefan om det är OK egentligen, men det är ganska vanligt. Funktionellt spelar det ingen roll så länge ingen får för sig att montera ett jordat uttag. Enklast och bäst är att inte peta i installationen utan bara sätta tillbaka uttaget.

EDIT: alltså, OK att lägga med jordkabel som är inkopplad hela vägen från centralen, men jag vet inte om det är OK med grön/gula kablar som inte är kopplade till centralens jord här och var i anläggningen. Men som sagt, det förekommer oavsett, så kolla alltid.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.