Byggahus.se

Vägguttag till vägguttag

1. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Får man gå från ett vägguttag till ett annat utan att skarva bak i dosan? Dvs.: Från befintligt vägguttag med stickpropp vidare till ett nytt vägguttag.

Det får man väl inte eller?

2. P
    Medlem Nivå 3
    Nej, i vart fall inte om du skruvar fast det nya vägguttaget, då gör du en "fast installation"- kräver rätt sorts behörighet...

3. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Tackar. Inga problem med behörighet. Det är inte jag som ska montera, jag ska bara handla.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men JAG förstår då absolut inte varför man skulle vilja ha en så ful och opraktisk installation, oavsett hur regelmässig/vidrig den än är...

Men som svar på den konkreta frågan så tror jag att det du beskriver åtminstånde hamnar i gråzon, om det nu inte rent av är tokfel.
    Det är lite av att blanda fast och lös förläggning om du förstår vad jag menar.
    Om det är lös förläggning krävs t.ex. kabel med fintrådiga ledare (krav vid stickproppsänden), men som fast installation använder man aldrig sådan kabel, för dess mjukhet inverkar negativt på utseendet och ev på elsäkerheten med.

Men det här kan jag såpass dåligt så jag absolut inte påstå att det är helt förbjudet.

5. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Installationen är bakom en kyl så det kvittar om den blir ful. Det blir skarva med dosa istället.

6. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Hmm, det här var inressant, då jag ha en sådan lösning hemma. Ville slippa en ful förgreningsdosa bakom tv´n. Jag ledde en stickproppsanslutning fram till en sådan här. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19753232

Kunde förstå att det var nåt regelvidrigt med detta men kunde inte se att det på nåt sätt skulle vara farligare än att bygga en egen enkel skarvsladd. Nu har jag ju också skruvat fast trevägsuttaget i en sån utanpåliggande apparatdosa och den i väggen. kändes bättre än att använda tejp. Så jag har ju då tyvär blandat fast/lös.

Skulle det vara bättre att ta bort det första uttaget och koppla ihop "skarvsladden" inne i apparatdosan. Vad skulle man isåfall täcka apparatdosan med. Känns som att ett täcklock med snäppfäste inte är nån bra lösning. Nån slags kulodosa som täcker hela apparatdosan?

Vill veta mer om detta, så ni kunniga får gärna komma med tips på en lämplig lösning. Riva 2 vägar för att dra invändig är inte aktuellt.

7. P
    Medlem Nivå 3
    tar du dit en elektriker skarvar hon/han med stor sannolikhet på skruvterminalerna _inuti_ vägguttaget. ingen extra dosa borde behövas.

8. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Du menar alltså att "elektrikern" skulle skära ut ett hål i väggutaget som kabeln leds ut igenom. precis som man gör på ett uttanpåliggande uttag?
    Hade den tanken men eftersom det var ett infällt uttag så blev jag osäker om det gick att göra så. Valde kanske det sämre alternativet. Ska ändå byta det gamla infällda uttaget snart så det är väl lika bra att göra om, göra "rätt" då med skarvhistorian.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag vill poängtera att jag inte påstod att det är regelvidrigt, utan att jag sa att det kan vara det. ;)

Jag kan inga applicerbara regler kring detta, så jag bollar fortfarande vidare bollen till någon som vill och kan uttala sig med säkerhet. Jag ville bara vifta lite med fingret och varna för att det möjligtvis inte är så OK.

Vidare kan jag se och göra en viss distinktion mellan regelvidrigt + farligt vs regelvidrigt men ofarligt. Och det vi diskuterar nu kan nog klassas som ofarligt så länge själva utförandet är vettigt.

Själv har jag också en sån här rolig halvfast installation, bakifrån kylskåpets eluttag har jag en riktig fulgren, som sen går vidare till en i princip fast installation under en hylla.
    Denna installation kommer med minst 100% säkerhet att rivas bort dagen då jag flyttar.

10. S
    Medlem Nivå 9

Jag förstår inte problemet. Varför inte koppla in en kulo i det gamla infällda uttag (du får sätta en förhöjningsram för att kunna komma in med kabel) och sedan klamra den en bit och sedan skruva fast det nya uttaget. Snygg, rätt och smidigare än att hålla på med några halvdana hobbylösningar...

11. Tripod
    Medlem Nivå 6
    kan typ en sådan här funka?
    http://www.elbutik.se/product.html?product_id=65757&search_page=
    Nu skrev du förhöjningsram...men den här löser väl problemet med att komma in med kabeln.
    tänkte du förhöjningsram + kulodoslock
    Behöver inte det befintliga uttaget idagsläget så jag täcker gärna för och skippar stickproppen om det funkar med en sådan liknande den i länken

eller vänta nu... du menar föröjningsram + infällt vägguttag. Kanske är smartast då uttaget säkert kommer till användning nån gång.

12. S
    Medlem Nivå 9

Jag menade förhöjningsram + infällt vägguttag. Även om du inte använder uttaget så tycker jag det skulle se snyggast ut. Förutsatt att du har eljo trend vägguttag så hittar du förhöjningsramar här;
    http://www.elbutik.se/product.html?product_id=105049&search_page=

Annars finns det doslock med kabelinföring typ;
    http://www.elbutik.se/product.html?product_id=65754&search_page=
    dock var just detta ex. för kopplingsdosa men finns för apparatdos (som ditt uttag sitter i också).

Den anslutningsdosa du länkade till är för att gå från fast installation till anslutningskabel. Inte från fast till fast.

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Sätter du doslock med kabelinföring eller något likn. så se bara till att det inte är snäppfäste på det. Locket ska skruvas fast eller någon annan konstruktion som gör att t.ex. barn inte lätt kan komma in där.

Många infällda uttag har möjlighet att släppa ut en kabel typ EKRK från sidan av plasthuset. Det ser du genom att det finns förspårade markeringar där man kan bryta bort plasten för att få ett runt hål in.

14. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Jag var lite rädd att en förhöjningsram skulle bygga för mycket så det skulle se klumpigt ut. Den grundaste var 18 mm. Det är ju dock inga pengar det handlar om så jag får väl testa och se.

Har inte Eljo trend. Har börjat byta ut de gamla befintliga mot dessa: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20600730 Kan säkert funka också.

Doslocket känns inte bra då jag har småbarn. Det är ju lucköppningstider nu. ........och bakom lucka nr 24 hittar vi.....:eek:

Tackar för svaren....ska ta mig en funderare.

15. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Genom tiderna har det alltid borrats lite vid sidan om och snett in i dosan för att ansluta kabel vid utökning. Förhöjningsramar har då inte behövts.

Protte