Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

vägguttag närmare än 600mm från dusch?

1. C
    Medlem · Skåne · 254 inlägg

Csms

Medlem
  2. T
    Allvetare · Skåne · 5 723 inlägg

tank77

Allvetare
    Sätt dom på andra sidan dörren och vänd på dörrbladet!

3. C

Csms

Medlem
    Det vet jag att jag kan göra, helst vill jag inte göra det eftersom det blir lite fel med dörren när den öppnas utåt åt det hållet.

4. C

Csms

Medlem
  5. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 432 inlägg
    Du kan ta bort uttaget och köra med Nexa till lampan.

• Laddar…
  6. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 432 inlägg
  7. C

Csms

Medlem
    Ok, inte heller om jag tar bort uttaget och sätter en sådan där tätningssats i knapparna?

Redigerat 9 sep 2015 19:43
  8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 353 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Reglerna för badrum handlar dels om hur man klassar de olika områdena och tillhörande krav på skyddsåtgärder.

Det kniviga här är att bedöma den där duschen, om dörrarna kan anses områdesavskiljande. Ett krav där är att duschen inte ska gå att använda med dörrarna öppna. Man ska heller inte inifrån duschen kunna nå fram till strömbrytaren, oberoende av hur dörrarna är svängda. Det ska mer konkrek vara minst 120 cm från duschhuvud till strömbrytare, detta mäts som slangvägen med handlar egentligen om armvägen, dvs om man når fram till strömbrytaren stående i duschen. Helst bör det inte rinna ut vatten på golvet heller, men jag tror att detta är sekundärt. Är detta uppfyllt, då är det oklassat område utanför duschen och då får det sitta en strömbrytare där. IP-klassen beror på om det är torrt där eller inte.

Om man inte kan se att dessa villkor är uppfyllda, då är det område 1 utanför duschen och där får varken uttag eller strömbrytare finnas, IP-klassen spelar ingen roll.

9. C

Csms

Medlem
    Den dörren kommer vara 100cm, den andra (den som öppnas mot toan) kommer vara 90cm.

Men om jag tolkar dig rätt så är det egentligen en tolkningsfråga som varje elektriker får avgöra om han eller hon vill göra jobbet då?

Men duschen går ju att anvnda med dörrarna öppna...

Undra om en glasvägg som är lika tjock som dörren men inte "svängbar" anses vara en "fast mellanvägg"

10. C
    Medlem · Stockholms · 622 inlägg

ccf

Medlem
    Mitt badrum ser likadant ut och jag valde efter diskussion med byggare och elektriker att sätta strömbrytaren på utsidan istället, som man oftast gör utomlands.

11. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 353 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Man behöver nog se duschdörrarna. Reglerna är tyvärr lite gammalmodiga, begreppet dörrar fanns inte då de skrevs... Det är inte helt solklart hur de ska tolkas. Det låter ju dock som om dörrarna är så pass fasta att de förhindrar att man når strömbrytaren från duschen, och att avståndet från duschhuvud, runt dörrkanten och in mot strömbrytaren överstiger 120 cm både med dörrarna stängda och öppna i olika vinklar. Så det bör gå bra med både uttag och strömbrytare där.

12. Mikael_L
    Medlem · 43 807 inlägg
    Nej, strömbrytare/uttag får inte sitta där, om inte väggen mot duschen är en fast skiljevägg.

Så tre alternativ finns.
    Sätt fast skiljevägg.
    Sätt brytare/uttag på andra sidan dörren.
    Sätt brytare på utsidan av badrummet (som det ofta var förr).

edit:
    Bo, som brukar ha några 100% mer koll på läget än mig, *aaalltid*, har en lite annan åsikt.
    Men jag skulle inte känna mig komfortabel att sätt apparater där. Duschväggarna är t.ex. lätta att montera bort. Kanske skadas en dörr, eller familjen (nuvarande eller framtida) ändrar sig, och så åker dom bort och ersätts av duschdraperi.
    Bara som ett scenario av flera olika.

Redigerat 9 sep 2015 20:07
    • Laddar…
  13. C

Csms

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    duschdörr.png

Sånhär dörr.

Härligt, nu har jag två elektriker som säger olika och två gudfadrar som säger olika, med reservation för tank och anders som jag inte riktigt vet om de ändrat sig när jag ändrat förutsättningarna med att t ex kunna tänka mig att ta bort vägguttaget :).

PS. Tack för att ni engagerar er.

14. Mikael_L
    Medlem · 43 807 inlägg
    Och jag arbetar som elektriker, om det spelar dig någon roll ... ;)

Men jag håller med om att det delvis är en tolkningsfråga.
    Det finns förvisso regler, men i detta fall kan man börja tolka om duschdörren kan räknas som avskiljande vägg.
    Men jag skulle som sagt vara tveksam. Kanske inte helt 100% oövertalbar, men det skulle åtminstone sitta mycket långt inne.
    Jag ska fundera lite till på detta nu. :)

Redigerat 9 sep 2015 20:12
  15. C

Csms

Medlem
    Saknas väl bara att Bo synar det med att han också gör det då... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.