Byggahus.se

Väggplattor IKEA på mosaik

543 läst  9 svar

1. T
    Medlem Nivå 4
    Hej

Försöker få upp väggplattor från IKEA (typ trälaminat) på glatt mosaik. Försökte vanligt bygglim från Biltema men det gick inte.

Förslag på bra lim att använda?

2. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
  3. A
    Medlem · Nivå 18
    Vilka väggplattor är det och tjocklek? Jag har limmat de tunna som bara är några mm och de är knepiga, samt mycket känsliga beroende av underlag hur det "suger" vätska som limmet innehåller.

4. T
    Medlem Nivå 4

Lysekil från IKEA, 2mm tjocka.

5. A
    Medlem · Nivå 18
    Japp, de hade jag problem med och satte dem på gips med olika montage/sättlim. Det som hände mig var att det satt fint och slätt i några timmar för att sedan släppa i kanterna och de vred sig utåt. Nu har du ju inte gips så det är ju lite andra förutsättningar. De verkar vara känsliga för hur limmet torkar.
    Hade jag gjort det idag hade jag provat med att prima ytan och sedan någon färdigblandad fix för kakel som jag dras ut med fixkam, vilket borde fungera även på mosaik. Tvätta rent mosaiken med någon målartvätt eller liknande så att inget fett finns kvar. Men jag garanterar inget då jag inte satt på mosaik/kakel.

6. T
    Medlem Nivå 4
    Hur löste du problemet då? Jag har samma problem, kanterna viker sig utåt. Jag får riva ner alltihop, få bort limmet och börja om med annat lim.

Blev rekommenderad Tec7 på Beijer, ingen aning om det funkar bättre.

7. A
    Medlem · Nivå 18
    I mitt fall med gipsskiva så grundade jag skivytan med en blandning av trälim och vatten, hälften av varje för att ytan inte skulle suga ur limmet och det fungerade. Hade säkert fungerat med vanlig primer för t.ex. kakelfix.
    Och sedan körde jag en vända till med vanligt montage/sättlim.
    Men skulle jag göra om det hade det blivit primer+kakelfix metoden.
    Får jag gissa så tror jag att det även skulle fungerat bättre med vanlig silikon istället för montage/sättlim då de är så lätta och ytan ska bara fästa, inga tyngder att bära.
    Finns en tråd om det.

• Laddar…
  8. R
    Medlem Nivå 1
    Jag hade samma problem med dem men det löste sig med ordentlig rengöring och PL800 :)

9. T
    Medlem Nivå 4
    Hej på er,

Det verkar lösa sig här också. Har ett lim som heter Tec7, rekommenderas till ändamålet! Tack för alla era svar.

10. T
    Medlem · Nivå 11
    Fungerar det inte med dubbelhälftande tape? Sådan som man monterar t.ex speglar på väggar med.