Byggahus.se

Väggpanel istället för råspont till tak?

1. T
    Medlem · Vastra Gotaland · 5 inlägg

TypQxQ

Medlem
    Hej!
    Bygger ett cykelförråd som ska ha en terass på taket.
    Jag har rätt mycket gammal väggpanel som följde med huset som jag inte kommer använda till väggar utan undrar om det finns något problem i att använda istället för råspont till taket där jag ska ha takpapp på.
    Väggpanel enligt bild 13/15x120.
    Takstolar 45x170 med cc60 och lutning 5*.
    Ovanför tänkte jag "Underlagspapp 122" och "Ytpapp Glaciär 3" från Byggmax, vilka båda klarar ner till 3* lutning.
    Ovanför det tänkte jag reglar längs med takstolarna som skruvas fast genom allt och in i takstolen, med silikon mellan regel och ytpapp. På denna trallgolv.

Tar gärna emot alla synpunkter och hjälp! :D

2. J
    Medlem · Västmanland · 24 inlägg

jonas_72

Medlem
    Ja jag hade gjort som du. Jag gillar att återvinna och att spara pengar. Om det är "fel" konstruerat eller inte vette fasen, men det funkar nog iom att det inte blir en direkt belastning på råsponten, som är i klenaste laget. Trallen tar ju det mesta av snö mm. Tänk på att pappspiken kommer att gå genom råsponten så försök hitta så kort pappspik som möjligt.

Hade dock inte använt silikon, utan hade tätat med asfaltsklister istället, för att undvika nån form av kemisk reaktion eller dylikt mellan takpapp o tätningen.

3. K
    Medlem · 826 inlägg
    Hur ser panelen ut i profil ( från änden)? O det låter väldigt klen med bara 15mm, det blir svårt att lägga pappen utan att trampa igenom:)
    Silikon tror jag inte på, bättre med nåt asfaltsaktigt som Jonas nämner.

4. S
    Medlem · Stockholms · 132 inlägg

snoddas2

Medlem
    Om man väger mindre än typ 200kg så skulle jag tro att 15mm på cc60 håller ganska bra att gå på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.