Hej,

Tänkte ha "Purus Line" golvbrunn i duschen.

Duschväggarna ska bli 90x90cm och vara placerade i ett hörn.

Ska man då välja en golvbrunn som är 90cm bred eller ska man ta en som är lite smalare, typ 60cm och placera den i mitten mot vägg?

Mvh

Det blir nog finast med en bredd som är precis så lång som nischen den ska sitta i. Bäst vattenavrinning också.

• Gilla
Hundrahundar
  • Laddar…
BirgitS
Det är bra att tänka på att tillverkarna av duschdörrar menar lite olika med storleken 90 cm så ibland är det måttet från vägghörnet till utsidan av duschdörren och då blir det konstigt med en brunn som är 90 cm.

• Gilla
Hundrahundar
  • Laddar…
Jag tänker att det kanske blir lite mer förlåtande vid installation om man tar en 600mm brunn, då behöver den inte bli exakt mot väggen i sidled.

Blir ju som du säger Birgit konstigt om brunnen sticker utanför duschen.

Men det kanske ställer till det när man ska flyta fallet istället?

S
Lite därför valde jag hörngolvbrunn istället! Är mycket nöjd, och var hyggligt enkelt att montera.

• Gilla
Hundrahundar
  • Laddar…
En liten varning för purus line. Mina hantverkare håller precis på att riva upp mitt 2 år gamla badrumsgolv pga läckage mellan fuktspärr-matta och en purus line. Det är en väldigt smal anläggningsyta (ca 1 cm) för tätskiktet på denna brunn och stor risk för problem. VVS-aren varnade redan vid monteringen då. Besiktningsmannen som varit här nu tycker också att detta är en mycket dålig konstruktion. För mig blir det nu en vanlig JAFO kvadratisk golvbrunn..

L Limhamn71 skrev:
En liten varning för purus line. Mina hantverkare håller precis på att riva upp mitt 2 år gamla badrumsgolv pga läckage mellan fuktspärr-matta och en purus line. Det är en väldigt smal anläggningsyta (ca 1 cm) för tätskiktet på denna brunn och stor risk för problem. VVS-aren varnade redan vid monteringen då. Besiktningsmannen som varit här nu tycker också att detta är en mycket dålig konstruktion. För mig blir det nu en vanlig JAFO kvadratisk golvbrunn..
1cm?? Nja, det stämmer väl inte riktigt va?
Ser inte att det skulle vara ngt problem om man gör enl monteringsanvisningarna!
Skruvar man dit klämringen som man ska så ska det mycket till innan ngt händer, har du fått en fuktskada skulle jag tro att det är handhavandefel....

L Limhamn71 skrev:
Man skulle önska att klämmringen på Purus Line gick ned en bit i brunnen, som på de runda, det kan jag tycka. Detta sagt, så verkar det finnas mera problem med Jafos linjebrunn där tätskicket ska limmas på rostfri fläns utan klämmring.

Tack för info.

Jag har gjutit fast brunnen 5cm ifrån vägg. Hittade en gammal instruktion där detta rekommenderades p.g.a. det skulle vara lättare att få tätskiktet bra.

Men så långt har jag inte kommit än.

• Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
H Hundrahundar skrev:
Tack för info.

Jag har gjutit fast brunnen 5cm ifrån vägg. Hittade en gammal instruktion där detta rekommenderades p.g.a. det skulle vara lättare att få tätskiktet bra.

Men så långt har jag inte kommit än.
Det är bra, exakt så har jag gjort på dom flesta Line brunnar jag lagt, även i mitt eget privata badrum.

• Gilla
Hundrahundar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.