Byggahus.se

Väggmonterad volymkontroll

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 126 inlägg

jolerius

Medlem
    Hej tänkte kolla om det är någon är inne som vet om en grej jag hittat skulle passa mina önskemål.

Tanken är att jag ska installera sonos system hemma. Jag kommer att börja med en Sonos connect (ZP90) med en liten förstärkare till. Tanken är att denna sonos ska vara kopplad till högtalare i två stycken rum. Det jag vill göra att sätta en volymkontroll på väggen i varje rum. Min tanke är att jag på så sätt ska kunna köra ut musiken i båda rummen, men med hjälp av volymkontrollen kontrollera musiken i respektive rum. Alltså om jag bara vill lyssna i rum 1 så ska jag kunna dra ner volymen i rum 2 så att det blir tyst där.

Funkar denna länk till det?
    http://shop.whd.de/whdip/products.jsf?lang=en&elementId=329977

Och hur är bäst att sätta den? Ska man sätta den på kabeln som går mellan sonos och förstärkare eller ska man sätta den på högtalarkabeln?

2. stefancrs
    Medlem · Västra Götaland · 1 933 inlägg

stefancrs

Medlem
  3. J

jolerius

Medlem
    Finns det inga för europeiska dosor??

4. egl
    Medlem · Västragötalands · 129 inlägg

egl

Medlem
  5. J

jolerius

Medlem
    Precis vad jag letar efter. Vad kostade de pp ett ungefär? Hur kopplar man in de? Finns det någon begränsning i valet av högtalare och förstärkare? Kommer förmodligen använda en liten stereoförstärkare på max 2*50W

6. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Finns det en enda god anledning att styra volymen efter effektförstärkaren? Det rätta är rimligtvis att styra den på lågnivåsidan och sedan ha två förstärkare.

7. J

jolerius

Medlem
    Anledningen är just att bara behöva ha en förstärkare och kunna ställa den på vinden. Och på så vis individuellt kunna justera volumen i ex två olika rum.

Har för övrigt fått tag på något som jag tror kan funka från elfa.
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=30-320-18&toc=0&q=dämpsats

blir till å koppla in i den vanliga förstärkaren och testa

8. K
    Medlem · skåne · 522 inlägg

Kalasclas

Medlem
    Elektronik på vinden? Ingen risk för fukt, överhettning, kyla?

9. J

jolerius

Medlem
    Jo den risken finns alltid. Men det kommer hamna på vinden eller på någon annan centralt belägen plats. Så drf vill jag ha separat volymkontroll just för att kunna individstyra volymen i olika rum..

10. E
    Medlem · Jönköping · 23 inlägg

Evolved

Medlem
  11. G
    Medlem · Värmland · 231 inlägg

Gri11en

Medlem
    En extra Sonos och förstärkare och styra separat med mobilen/surfplattan låter som ett smidigare alternativ väl?

12. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Om man har en väggmonterad smart enhet som hela tiden är på och i sonos-appen iaf. Annars är ju en ratt på väggen smidigare.

13. P
    Medlem · Stockholm · 610 inlägg

Per i Hamrånge

Medlem
    Lite tråkigt att dämpa ned en redan förstärkt signal. Normalt gör man det före förstärkaren. Som att köra mil med konstant tryck på broms och gas samtidigt (det blir varma bromsar, och även trimpoten kan bli varm). Nu är det väl inga jätte effekter vi talar om, men ändå. Du laborerar lite med konstgjorda impedanser och liknande. Inte positivt för ljudet.

14. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Håller med, men ändå rätt standard när det kommer till multirumsljud.

15. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Det är väldigt smidigt att bara kunna vrida på en ratt i det rum man befinner sig då man vill justera volymen. Mycket smidigare än att hålla på och knappa på telefonen.

Det finns ju seriösa multiroomlösningar med kontrollpaneler i varje rum och olika ljudkällor till olika zoner, men då rullar tusenlapparna fort.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.