Byggahus.se

Vägglus. Allergisk hyresgäst. Ozon.

1. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
    Anticimex har bland de bästa Värmetälten på marknaden så kontakta dem.
    [/QUOTE]

Jag fick inte informationen jag sökte där utan han bad mig fråga den som kommer imorgon.

Inte ens hyresvärden vet var de kommer ifrån. Sköts av Länsförsäkringar.
    Tror inte folk förstår vad det innebär för risker när någon är allergisk mot betten.

Dottern lever och cortison och histamin(?) har tagit ner svullnaden men när svullnaden fortsatte från hakan till underläppen och det kliade i munnen så blir man ju orolig att det skall fortsätte ner till luftvägarna.

2. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
    Inte hyresvärden vet ens. Länsförsäkringar sköter det.

3. Alebaleportocale
    Medlem · 141 inlägg

Alebaleportocale

Medlem
    Mitt enda råd är det du inte vill höra: flytta.

Även om de sanerar hennes lägenhet spelar det absolut ingen roll om de inte kör hela huset samtidigt. Vi har haft samma problem på KTHs studentboende och till slut fick jag nog och flyttade ut. En sisådär 10 år senare har de fortfarande samma problem. De sanerade mitt rum 3 gånger men eftersom inga andra grannar klagade kom de tillbaka varje gång från deras rum. Att anmärka att det bodde hela familjer där in ett 19kvm stort rum, så vägglöss var de förmodligen vana med...

4. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
    Ja allt som kan värmebehandlas är nog inget problem att sanera. Sprickor och gömslen i själva lägenheten är nog värre.

5. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
    Tack

Detta var en nödlösning och det blir flytt för henne snart.

Och, tjatmoster här, har man inte allergiska besvär av dem så kanske det inte ger så stora besvär.

Fått höra uppgifter om att de kan förflytta sig 60 meter fast de är så små.

Hörsägen så har ingen källa på det.

6. H
    Medlem · Västerbotten · 108 inlägg

Helena S

Medlem
    Nu spekulerar jag bara, men om lössen sprider sig mellan olika lägenheter, kan det inte spela någon roll om du sanerar med ozon. Även om saneringsfirman inte dödar löss i dotterns lägenhet så kommer de ändå finnas i andra lägenheter, så det blir aktuellt att förr eller senare sanera dem också. Om dottern inte är hemma på dagarna, kan apparaten gå några timmar dagtid och hon har ett lusfritt boende nattetid. Om hon därtill planerar att flytta, så är det nog det mest optimala. Men, som sagt, jag tror inte du förstör för saneringsfirman med din ozonbehandling.

7. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
    Jag tror som du och ozonbehandling är heller ingen snabb metod men hade gärna fått besked om jag skulle fortsätta för det är garanterat inte fler av dem om jag gör det iaf

Nu gör jag det inte inte för att jag inte fått besked.

8. F
    Medlem · Örebro · 117 inlägg

Frippegubben

Medlem
    Om det är koldioxid de behöver för att hålla sig framme kan du fixa det genom att lämna en gasollåga brinnande (svagt förstås). Det är så de där myggfångarna fungerar, de bränner gasol för att avge koldioxid och då lockas myggorna dit.
    Så nån pytteliten gasollåga som får brinna kanske gör att hon slipper bo där medan de sanerar.

9. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
    Det är nog inte enda parametern för att de ska hitta människan. Kanske kroppstemperatur också t ex. Lukten av mänsklig andedräkt.

En mygga flyger in i fällan. Ett vägglus går på små korta ben.

Intressant ide iaf

10. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
  11. boozehacker
    Medlem · 16 inlägg

boozehacker

Medlem
    Sant! Sätt bastun på 90 grader och värm möblemanget 24 tim. DOCK måste man plasta in prylarna helt lufttätt - ungefär som bönderna gör sina vita ensilagebollar ute på fälten. Annars kommer krypen att smita ned i springor och vrår i golvet på bastun och ena villan blir värre än den andra.:dizzy:

12. V
    Medlem · västra götaland · 35 inlägg

va bra de går

Medlem
    Det är bös å grus, såvitt jag kan se, men de kanske har hunnit springa iväg nu?

13. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
    :rofl: (y) Tejpen ligger i en plastpåse och någon rörde på sig när den var på tejpen.
    Om du har rätt så får vi svar idag när saneringsfirman kommer. En är fångad levande och blodfylld. Bor också i en förslutbar påse.
    Det finns film på 2 som rör sig på lakanet innan hon mosade dem.

Hoppas de kollar de andra lägenheterna med.

Hon blev utskälld av 2 andra hyresgäster igår för att hon "dragit dit" vägglus. Hon har bott där i en vecka....

Flyktingarna som bor i samma hus kommer nog inte att få det lätt där tyvärr.

14. Iceman66
    Medlem · 4 inlägg

Iceman66

Medlem
    Hmm och bastun måste vara helt tät. Lössen söker hela tiden svalaste stället. De kommer smita ut i små öppningar och hitta ut till utrymme utanför bastun. Alltså flyttar man bara problemet. I ett värmetält samlas de i en hörna av tältet där det är svalast. Lätt att sopa ihop och slänga!

• Laddar…
  15. B
    Medlem · 29 inlägg

Beatas

Medlem
    Det var inte Anticimex som kom utan dottern sa att hom trodde det stod Norma. De vet jag gör ammunition och det kan nog bli drygt att utrota dem med det.
    Jag googlade och närmaste jag kan komma är Nomor som ägnar sig åt skadedjur.

Killen sa iaf att han inte tyckte det såg ut som vägglöss utan bad henne städa och flytta undan flyttkartongerna så han kan lägga ut kiselmjöl/gur och kommer tillbaka 23/4.

Sa att det är samma behandling även om det är andra skadedjur. Önskar att jag hade varit där för vilka andra skadedjur suger blod och kan ge så kraftiga allergiska symptom?

Under tiden ska alltså dottern bo kvar och äta histamin som gör henne mycket trött.

Försöker hitta någon som kan artbestämma för kan ta att vi tagit fel men hittar inte logiken och står det någon oerfaren sanerare och killgissar blir jag knäpp.

Den blodfyllda, fångade ser absolut ut som en nymf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.