Byggahus.se

Vägglus. Allergisk hyresgäst. Ozon.

1. B
    Medlem Nivå 2
    Ett delikat problem verkligen.

Fick köra min vuxna dotter till akuten inatt för att hon svällde upp i ansiktet och det kliade i munnen.
    Läkaren sa att hon inte kan bo kvar där för nästa bett kan ge mer allvarlig reaktion.

Hyresvärden tror hon har haft med sig dem dit för ingen har klagat innan. Övervägande flyktingar som bor i de andra lägenheterna inklusive den som hade lägenheten innan.

Vi vet att hon inte hade det. De är för stora och väletablerade och vid 58 års ålder är det första gången jag sett vägglus i verkligheten.

Körde en behandling med ozonaggregat igår men söker svar på om det kan försvåra saneringen (den firman kommer på torsdag men får hon ett bett till så tvingar jag henne att flytta men bor ingen i lägenheten så går den inte att sanera. De går in i dvala om inte det finns levande föda och det märker de på om koldioxiden i utandningen försvinner utan människor som bor där)

Vi satte dubbelhäftande tejp runt sängbenen och hon fick inget nytt bett inatt.

Får inget svar när jag sökt information från saneringsbolag men de blir ju inte drabbade om min dotter får en allergisk chock och avlider.

Känner ni någon med, eller har egen kunskap om detta?

Frågan är alltså: Kan det försvåra för saneringsfirman om jag ozonbehandlar? Ozonet återgår till syre 2 timmar efter behandling.
    Gifter lär de sig att undvika men ozon är naturlig och om man kör ozonaggregatet 1 timme/dag så är det normal syrenivå 21 timmar/dygn.
    Eventuella överlevare vill jag inte ska gå i dvala.

Hon har inte ens bott i en vecka i lägenheten än.

Redigerat 7 apr 13:46
  2. Å
    Nybyggare Nivå 4
    Kan det försvåra för saneringsfirman om jag ozonbehandlar

Svaret är att det varken hjälper eller försvårar. Vid sanering används i vissa fall syresäck där man tar bort allt syre mekaniskt och det sista med en absorbent. Tänkt dig ett stort paket bacon med säng eller soffa i.

Detta tar en vecka för att för vägglössen att dö. Värme är det enda som funkar snabbt.
    Stå på dig och få saneringsfirman att välja rätt metod.

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 2
    Har en ångtvätt men vet inte om det går att få upp temperaturen i sängen med den utan att förstöra sängen. Troligtvis går det inte att sova i den blöta sängen på ett tag iaf.

Kanske skulle testa med min kraftiga hårtork till hundarna men är tveksam till att den når nog hög temperatur. Den blåser kraftigt men som sagt, temperaturen är nog svår att uppnå.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Själva saneringen tror jag inte man kan göra själv.

Vi råkade ut för ngt. konstigt. Dottern bodde i en andrahndslägenhet, möblerad. Köpte bostadsrätt och flyttade. Några veckor efter det kontaktade hennes hyresvärd henne. Det hade hittats vägglöss i sängen i lägenheten. Han ville bara varna, ingen beskyllning. Eftersom hon hade haft sin egen bäddmadrass i sängen, och den nu efter flytten hade flyttats tillbaka till hennes gamla säng här hemma. Så blev det ju full fart på oss. Madrassen slängdes ut omgående. Jag granskade varje kvmm av den med lupp. Kunde inte se något. Dottern och hennes sambo granskade deras nya säng i lägenheten på samma sätt.

Varken dottern eller henes sambo hade märkt av några löss.

Vi köpte detekteringsfällor. De har en feromon kapsel som skall locka till sig vägglössen som fastnar. Tanken är bara att se om det finns löss, inte att utrota dem, med fällorna. Vi placerade flera fällor i sängen där madrassen funnits, och för säkerhets skull i vår egen säng. Dottern gjorde likadant.

Vi hittade inga vägglöss. Nu har det gått ett halvår. Inga tecken på vägglöss, så vi tror det var falskt alarm. Frågan man ju blir lite nyfiken på är vad det var i den hyrda lägenheten. För hade det varit vägglöss borde det vara omöjligt att de inte följt med i flytten. Funderar på om de egentligen hittat ex. pälsängrar som ju är vanligt i äldre lägenheter, men att saneringsfirman får bättre betalt för att utrota vägglöss.

5. B
    Medlem Nivå 2
    Ja presis. De här vägglössen verkar väletablerade då de är många och synliga för blotta ögat. Dottern har tom filmat när 2 stycken rör sig på lakanet.

En har vi stoppat in i en minimal zip lockpåse så saneraren ska få se. Vi har fotat alla hennes bett på ryggen och är man allergisk mot vägglusbett så missar man dem inte.

Ändå tror hyresvärden att dottern hade med dem när hon flyttade in förra veckan.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast det tror han nog inte på själv. Låter som en undanflykt. Kanske rädd att hon skall begära hyresreduktion.

• Laddar…
  7. Å
    Nybyggare Nivå 4
    Ångmaskin används av proffs mot vägglöss.

Själv använder vi en sådan här där jag jobbar:
    https://www.polti.com/cimex-eradicator-sanitisation-and-disinfestation

Kräv en bra sanering av proffs som har rätt utrustning det är hyresvärdens ansvar att ordna detta, oavsett om de bodde där innan eller om du hade med dig lössen. Hyreslagen reglerar detta.

8. T
    Medlem Nivå 3
    Det är hyresvärdens ansvar att sanera från skadedjur. Inte bara enligt hyreslagen, även enligt miljöbalken. Sätter hyresvärden inte igång med sanering omgående så kontakta ditt lokala miljökontor på kommunen som kan driva ett ärende mot hyresvärden.

Har du tur är det bara vägglöss i din lägenhet. Skulle inte förvåna mig om det finns i fler, de brukar sprida sig när de fått fäste.
    Sanering gör man bl a med ett kiselpulver längs väggarna som skär sönder dem och värmetält för möbler då mer än 60 grader tar kål på dem. Finns olika skydd för sängen.

Ozon gissar jag inte hjälper. Dagtid gömmer de sig i springor i väggen så ozonet når nog inte dit.

Anticimex har bra info om vägglöss på nätet.

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 2
    Tack

Ja det är absolut hyresvärden som skall fixa detta genom sin försäkring men min fråga var mest om jag kunde fortsätta ozonbehandla utan att jag försämrar för de som ska sanera.

Det blir jobbiga 2 dagar innan de kommer för vid allergi är det inte så ovanligt att reaktionen blir kraftigare nästa gång maan utsätts för det man är allergisk emot.

Tänkte mer att någon mer kan gå åt av ozonet, glädjekalkylerar kanske jag då, men de lär ju inte bli fler av ozonbehandlingen iaf.

Jag har bara en kärcher som inte är den minsta sorten men ser inte riktigt den som en lösning.
    Hon tvättar och tumlar sängkläderna varje dag nu och sängen är utdragen från väggen.

Någon som inte är allergisk behöver inte märka betten lika snabbt. Dottern fick ett bett redan första natten.
    Den enda stoppade möbeln hon hade med sig var sängen och en spelstol. Sängen hade hon sovit i flera månader och inga bett då.

Hyresvärden hävdar fortfarande att det var hon som hade med sig vägglössen.

10. B
    Medlem Nivå 2
    Ett flyktingboende i södra Sverige hade problem med att utrota vägglössen i flera år men lyckades när de använde ozon.

Jag har kanske inte har samma effekt på min maskin men den är inte den minsta heller. Ska klara 60 kvadrat vad gäller lukt och mögel iaf.

Svårt att hitta info om det men jag skulle inte bekymra mig för 2 dagar om inte dottern hade så kraftiga symptom efter betten. Oroar mig för allergichock och hon bor själv.

Kiselpulver förväntar jag mig att de använder.

11. K
    Medlem Nivå 6
    Jag fick vägglöss på ett lägenhetshotell på ett ställe jag var och jobbade, långt hemifrån. Samma där, hyresvärden hävdade att jag haft med dom hemifrån för de hade aaaaldrig haft några vägglöss och de hade kollat alla andra rum och det fanns ingen annanstans. Fick ta hem anticimex för att få papper på att jag inte hade några vägglöss hemma, sedan fick jag ett annat rum på jobbet. Mitt gamla rum totalsanerades, madrasser, stolar, heltäckningsmattor med mera brändes. Sedan dröjde det någon månad och plötsligt var det vägglöss i flera andra rum, dock varken mitt nuvarande eller det gamla sanerade. Efter många om och men visade det sig att smittohärden var en riktig äckelgubbe som levde bland skräp, smuts och ohyra på sitt rum. Tror det var socialnämnden som hyrde rummet åt honom. Därifrån spred det sig till övriga rum. Blev nog inte billigt för hyresvärden.

Vad jag ville säga var att även om ni sanerar lägenheten nu kan det mycket väl komma tillbaka om det finns kvar hos grannarna. De kryper genom ventilationsrör eller var de än kan komma igenom.

12. Iceman66
    Medlem Nivå 1
    [

Anticimex har bra info om vägglöss på nätet.[/QUOTE]

Anticimex har bland de bästa Värmetälten på marknaden så kontakta dem.

13. B
    Medlem Nivå 2
    Det är ju så korkat av en hyresvärd att bara skylla på en hyresgäst. Min dotter fick ett bett första natten där och de 4 hon hittat hittilss är alla i samma storlek och stora så man ser dem med blotta ögat.

-Jag har 120 lägenheter och aldrig haft vägglöss.

Det vet han nog inte för jag antar att många människor, som inte har allergiska besvär, inte märker att de blivit bitna först. En röd prick någonstans på kroppen.

Sväller en kroppsdel plötsligt upp så missar man inte det. Imorgon kommer saneringsfirman iaf så det ska bli skönt.

14. Iceman66
    Medlem Nivå 1
    Vilken saneringsfirma är det som kommer?

15. D
    Besserwisser · Nivå 22
    En bastu kan användas för att sanera saker som går att få in där.