Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Väggkonstruktion nytt (fritids)hus

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 50 inlägg

dogpox

Medlem
    Hej!

Tänkte försöka mig på en fråga här och se vad som kommer in för tankar. Håller på och planerar för ett nybygge där tanken är att göra en del moment själv. Är i fasen att rita huset och har insett att jag behöver veta detaljer kring väggarnas uppbyggnad för att kunna lämna in bygglovshandlingar.

Hade från början tänkt mig gips + 45 regel+ tätskikt + 195 regel + 45 regel + gips + panel, kanske mest pga att huset jag bor i idag är gjort på det sättet.

Tänkte be om era erfarenheter kring detta, vill ha motvsvarande tjocklek (eller i alla fall ljud/isolervärde), men har insett att det kanske är krångligt att ha den extra 45-regeln utanpå när man bygger själv i lösvirke?

Förslag? Länkar? Tack på förhand!

2. ClasseClas
    Medlem · Stockholm · 3 037 inlägg

ClasseClas

Medlem
  3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 965 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Byt yttre 45 mot läkt typ 22mm

4. D

dogpox

Medlem
    Tackar för svar, jag har tittat på träguiden i många timmar! Där är alltså yttre 45-regeln bytt mot tex detta:?
    https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu

Det verkar bli dyrare, men kanske smidigare?, tänker att denna skivan ersätter isolering/regel/gips?

Hur tror ni en sån skiva dämpar ljud kontra regel+isolering+gips?

I övrigt hittar jag inte direkt några fler exempel. På youtube har fiskerhedenvillan en serie som heter "så gör snickaren", där verkar det som att de har de bärande reglarna ytterst, och två skikt med 45-reglar inåt. Synpunkter på det? Fönstrena kan man väl sätta lite längre ut mot väggen då vilken kanske är trevligt? (Lite djupare fönsternisch). Spelar det någon roll rent konstruktionsmässigt?

Förstår inte riktigt ditt svar Jonatan79, menar du att jag skippar yttre isolerlagret helt och hållet och spikar läkt/panel direkt på vindduk/gips?

5. W
    Medlem · 1 767 inlägg
    Sätt osb bakom gipsen

6. D

dogpox

Medlem
    Så kommer det kanske bli, eller träpanel som ytskikt.

• Laddar…
  7. W
    Medlem · 1 767 inlägg
    Då jar du något att fästa panelen i;)

8. D

dogpox

Medlem
    Nu hade jag tänkt att tråden skulle handla mer om väggens konstruktion med avseende på isolerlager, vindskydd, och var lagren befinner sig i förhållande till den bärande delen, men för all del så är jag intresserad av detta också :) Jag tänker spontant att OSB är lite onödigt om man har väggpanel, och att man fäster panelen i reglarna som hör till installationsskiktet?

9. Jonatan79

Hobbysnickare

10. D

dogpox

Medlem
    Kan du utveckla detta? :)

11. Jonatan79

Hobbysnickare
    Inifrån: gips + 45 regel + ångbroms/ångspärr + 195 regel + utegips + 22 läkt fasadpanel

12. D

dogpox

Medlem
    Men det är ju trevligt med en ett varmt hus också? :) Borde bli lite varmare med ett extra lager isolering?

• Laddar…
  13. Jonatan79

Hobbysnickare
    Det räcker gott med 45 + 195. Du kommer inte märka skillnad. Utegips gör lite oxå. Det viktigaste är uppvärmning och ventilation. Det kan du fråga i en annan tråd ;=)

14. N
    Medlem · 134 inlägg
    Nej det ska TS absolut inte göra. Spika panel mot 22 mm läkt är dumdristigt. Ska TS använda 40 mm spik då?

• Laddar…
  15. D

dogpox

Medlem
    Hur tycker du att väggen ska se ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.