Byggahus.se

Väggkonstruktion i källare och fogskum.

1. S
    Medlem Nivå 7
    Har efter många om och men bestämt mig för att köra på fölande lösning beträffande en av våra källarytterväggar. Väggen är omdränerad och fuktskyddad med isodrän. Insidan kommer reglas upp med 45stålreglar och sedan kläs med våtrumsgips. Vet att bästa lösningen hade varit att putsa om men de blir inte så nu.

Den egentliga frågan är beträffande fogskum. Källarväggen felar och den nya regelväggen tar inte stöd hela vägen. Kom då på att ett enkel sätt att få stöd är att dutta i lite fogskum på mitten mellan vägg och regel. Nu undrar jag om det finns några risker med fogskum på detta ställe?

Bifogar väggkonstruktionen fråb 70talet :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. J
    Medlem Nivå 8
    Vad löser fogskummet? Jag har satt plåtreglar i en källare och det blir tillräckligt stabilt med skena i tak, golv och skivor. Det gör inget att det är luft bakom reglarna.

Sedan hade jag valt vanlig gips + OSB (eller annan skiva) istället för våtrumsgips. Behöver du våtrumsgips har du andra problem som måste åtgärdas. Lägg pengarna på något bättre, tex avfuktare och ventilation.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Förstår inte poängen med fogskummet. Där jag tänkt att belasta väggen har jag kompletterat med vanliga byggvinklar.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 7
    Svarar båda i samma veva.

Anledningen till våtrumsgips är att det får mig att må bättre. Väggarna var torra innan ja isolerade med isodrän och bör vara det nu också. Avfuktare har jag också. Men jag hade aldrig satt kartonggips mot ytterväggen oavsett, då det alltid finns viss fukt i en källaryttervägg. Med våtrumsgips minskar man risken för mögel avsevärt. Liten kostnad i sammanhanget så de har jag råd med.

Fogskummet stabiliserar regeln på ett tyst och smidigt sätt. Satt möbelvinklar på några reglar men tröttnade och kom på att fogskummet stöttar minst Loka bra samt att det tar 1sekund att aplicera. Frågan var mer om fogskummet kan börja bete sig konstigt av någon anledning, börja lukta, mögla eller liknande?

• Laddar…
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, nej jag ser inget problem med att använda skum på det viset, det tål lite fukt och du verkar ju ändå ha torra väggar. Jag har proppat några hål i källarväggar för 15 år sedan och skummet ser likadant ut idag som när jag sprutade dit det.

• Laddar…