Väggkonstruktion i bastuhus

7k läst  3 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har lagt bottenramen till ett bastuhus i trädgården, storlek ca 13 m2. Tanken är att det skall bli bastu och omklädningsrum
    med dusch. Vatten, avlopp och el finns framme.

Min tanke är att bygga huset med pinnar och vadd, dvs traditionellt med reglar och isolering. Golvet blir underifrån, råspont, 200 mm isolering, undergolv(spån eller brädor), gips, flytspackel med golvvärme (i omklädningsdelen), fuktspärr, klinker. Här har jag alltså en tydlig plan 8)

Nu sitter jag och kliar flinten över väggarnas kommande konstruktion,
    skall jag göra en "vanlig" vägg och sen luftspalt för att bygga bastu "inne" i huset, eller kan man förenkla det hela på ngt sätt. Har tänkt att hålla frostfritt men inte uppvärmt mellan bastubaden. Blir ju lite betänksam när man läser om frigga i byggsats som bastu , dvs trä utifrån och in utan diffspärrfolie, bastufolie och tre luftspalter,,,, det verka ju lite enklare med bara trä.....

Vad är enklaste sättet att konstruera väggen på utan att ta alltför stora risker med mögel och fukt ?

/ Housedad

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Varför inte dra värmen i hela "plattan" och klinkra rubbet då torkar ju även bastun ur snabbt om man vill spola rent den samt att det inte är iskallt på golvet när man tassar in i bastun.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Håller med v-g, lägg golvvärme även i bastudelen. Det är väldigt svårt att få varmt på golvet i bastun speciellt om ventilationen är över dimensionerad

4. H
    Medlem Nivå 1
    OK point taken kring golvvärmen.
    Min huvudfråga gäller fortfarande kontruktionen av väggarna, då detta är ett separat hus som inte kommer att vara uppvärmt ordentligt finns det några "genvägar" som man skulle kunna fundera på.

/ Housedad

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: