Byggahus.se

Väggisolering: komplettera/behålla eller byta ut Treetex-träfiberskiva

  1. B
    Medlem Nivå 1
    I vårt hus byggt 1946 består originalytterväggarna av plank, råspont samt porös träfiberskiva Treetex täckt av tapet. Nu har vi vid ombyggnad rivit bort träfiberskivan på en del ställen och ska fixa till väggen på insidan. Från början tänkte vi riva bort treetex-skivan överallt och isolera på ett mer modernt sätt men då är rekommendationen att ha 200-300 mm isolering + ångspärr.

    Jag är dock skeptisk till modern isolering av flera skäl: dels skulle väggen bli otroligt tjock, dels har väggen klarat sig utan skador i drygt 70 år med befintlig uppbyggnad och utan ångspärr. Jag lutar därför åt att komplettera väggen med ny träfiberskiva där vi tagit bort den och invändigt montera OSB/plyfa samt gips för att få en snyggare vägg på vilken det också går att bättre hänga upp krokar, tavlor etc på.

    Någon som kan ge initierade råd kring våra tankar om väggisolering etc?
     
  2. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Om ni inte absolut måste tilläggsisolera invändigt så fungerar det fint att göra som ni tänkt.

    Invändig tilläggsisolering gör man inte om man inte absolut måste. Det är alltid överlägset bäst att göra på utsidan. Men ännu bättre att inte göra alls, om man nu som sagt inte anser att man måste av energibesparingsskäl.

    Kan ju också vara bra att känna till att husets väggar generellt anses stå för ca 20% av husets energiförluster. Det innebär att det kanske finns 5-10% energibesparingspotential, av totalt uppvärmningsbehov, genom tilläggsisolering av väggarna.
     
    • Laddar…
  3. useless
    Lök. · Nivå 25
    Ur isoleringssynpunkt tillför inte 16mm träfiber mitt i väggen särskilt mycket. Sätt gipset direkt på råsponten eller regla ut och sätt minst 45 mm 'riktig' isolering istället.
     
    • Laddar…
  4. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Tror nog att det inte är helt oväsentligt i den väggkonstruktionen, då den inte är överdrivet isolerad i övrigt.
     
    • Laddar…
  5. useless
    Lök. · Nivå 25
    Fast om syftet är att bättra på isoleringen när man ändå gör nya väggar så känns det lite klent.
     
  6. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för era kommentarer! Bra att veta att det finns alternativ. 45 mm reglar och mineralull skulle fungera på två av väggarna medan det på den tredje skulle kräva att jag flyttade eller drog om ledningarna för två element och jag ska få en jämn vägg, vilket jag tycker är lite för mycket jobb. 45 mm mineralull verkar innebära ett lyft rent isoleringsmässigt jämfört med tretex men är ändå relativt tunn isolering. Även om jag inte tror att det kommer att vara fallet - går det att ta reda på om byggnaden riskerar att ta skada av den ökade isoleringen och att temperaturen längst ut i ytterväggen blir "kallare"?

    Tänker jag rätt avseende undvika fuktspärr? Jag kommer inte att kunna täta hela väggen.
     
    Redigerat 1 jun 2019 00:52
  7. useless
    Lök. · Nivå 25
    Om du inte vill ha modern isolering och fuktspärr så finns det isolering av cellulosa, lin och liknande.
     
    • Laddar…
  8. B
    Medlem Nivå 1
    Tack! Naturligtvis - jag satte mig in i detta i detalj när vi isolerade vindsbjälklaget (och valde då cellulosa i lösull) men den insikten var som bortblåst nu.
     
  9. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Jo, absolut, men mitt intryck var att tilläggsisolering inte var grundorsaken till väggfixen.

    Ja, i vart fall om du inte tilläggsisolerar med 45 mm isolering.
    Äldre klenare isolerade väggar håller sig torra och skadefria iom att fukten drivs ut av värmeläckage, samt kan torka ut inåt också. Ett par väggskivor, (med obetydliga isoleringsegenskaper), ytterligare gör varken till eller från i det avseendet. Men, 45 mm isolering ger en stor förändring i väggens isoleringsförmåga, eftersom den inte har ngn överdriven sådan som det är. Då finns risken att daggpunkten flyttar in i väggen. Å andra sidan är väggen fortfarande klent isolerad sett med modern isoleringsstandard, och därför bör ev fukt relativt snabbt och lätt fortfarande kunna torka upp/drivas ut/ventileras bort.
    Sedan fungerar OSB + gipsskiva som fuktbroms.

    Tankeexperiment:
    Långkok i köket i 2 tim med 95% RH. Fukten buffras upp i väggskivorna. (Gips liksom Treetex kan absorbera mkt fukt.) Sedan dygnets övriga 22 tim är det normal vinterfukt inomhus, typ 20-40% RH, dvs väldigt torrt. Då torkar skivorna ut inåt.
    (I verkligheten är fuktvandring liiite mer komplex, men det här ger ändå en indikation.)
     
    • Laddar…
  10. B
    Medlem Nivå 1
    Isolering i sig är mycket riktigt inte huvudorsaken utan att på något sätt 1) återställa och 2) förbättra väggen invändigt. Väggarna har antingen glasfiberväv eller tapet men då vi tagit bort en innervägg och på-plats-byggd garderob måste vi göra det enhetligt.
     
  11. M
    Medlem Nivå 3
    Hur löste ni det till slut? Jag sitter med liknande problematik i mitt hus nu.
     
  12. B
    Medlem Nivå 1
    Hej! Vi löste det genom att sätta ångbroms samt 45-reglar mellan vilka vi satte hunton träfiberskivor. Trots att vi fick besked om att en tillverkare skulle ha mindre djupa skivor i sitt sortiment så verkade det vara en utgången vara. 45 mm har även fördelen att det varit enklare för elektriker att dra el och för oss att sätta osb och gips.
     
    • Laddar…