Byggahus.se

Vägginfälld köksfläkt

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag tänkte ge mig på att bygga om väggen innanför spisen till en proffsig köksfläkt. Den ska bestå av en vit perforerad plåt som ersätter det befintliga ytskiktet (alltså går i liv med omkringliggande kakel), och som är lika bred som spisen och går ända upp till innertaket. Innanför den tänker jag mig en luftspalt på typ 10mm innan fettfiltret (lika stort som den perforerade plåten). Innanför den en tät plåtlåda där jag placerar en kryddhyllefläkt (https://www.soliduct.se/kryddhylleflakt-140c-vanster/p-2012.htm). Jag ska ansluta till ett befintigt 125mm spirorör som går rakt uppåt.

Syftet med detta är att få en effektiv köksfläkt som man inte slår huvudet i.

Funderingar:

1) Har någon hört talas om något liknande, tror ni att det fungerar?
    2) Måste jag ha även en del av innertaket som utsug, eller räcker det med den vertikala delen för att fånga upp allt os?
    3) Räcker kryddhyllefläktens flöde på 432 m3/h eller behövs det mer flås då det är en så pass stor area jag fördelar flödet på? Jag lär ju inte få så hög strömningshastighet på luften.
    4) Räcker det med pulverlackad stålplåt eller måste jag ha rostfritt eller aluminium? Det blir väl mycket vatten på en sån plåt när man kokar pasta. Jag vet faktiskt inte vad undersidan av en vit köksfläkt brukar bestå av (?).

Alla synpunkter välkomna! :)

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Ska du fälla in allt i väggen???
    Alla fläktar lutar ut från väggen synnerhet de på i storkök
    Vill du behålla lufthastigheten får du nog räkna lite mera och justera flödet igenom plåten med kanaler eller olika stora hål . Om kryddhyllefläkten är avsedd för ett filter på 60x40 kan du approximera hur mycket större fläkt du behöver för 60x160 eller nått, 4ggr! Då kanske inte
    diameter räcker? Hur långt är det och hur många böjar när var det rengjort senast osv?
    Vitt eller rostfritt är nog en smaksak men storkök använder bara rostfritt, är väl lättare att hålla hygieniskt rent!
    Vitt lär också bli missfärgat över tiden precis som på övriga vita fläktar.
    Går det att få tag på så stora fettfilter?
    Du bör nog även ha en uppsamlingsränna för fett i underkant tänk på brandfaran!!!

3. P
    Medlem Nivå 2
    Hej, och tack för ditt svar och dina synpunkter!

Jag hade tänkt mig att försöka fälla in allt i väggen, om det går rent platsmässigt. Väggen är ganska tjock, men den yttre delen av plåtlådan hamnar nog väldigt långt ut i isolerlagret så plåtlådan kanske blir lite kall om vintrarna, om det nu spelar någon roll.

Ja, det kanske är så att jag bör ha i storleksordningen fyra gånger större flöde än en standardfläkt, och det är ju ganska extremt i en vanlig villa. Luften ska ju in också om det ska funka. Imkanalen består av ett ca 2m långt 125-rör som går rakt uppåt och avslutas med en ventilationshuv på taket. Ska gå igenom skicket på den (och rengöra den) när vi renoverar. Men med fyra gånger större flöde räcker ju inte en sån kanal, då måste jag gå upp rejält, till 200mm kanske?

Vad gäller färgen tänkte jag ta en färg som inte är kritvit, just med tanke på smutskänsligheten. Men jag funderar på materialet, om vanligt pulverlackat stål kommer att rosta efter några år? Annars är det väl lättast att få tag i när det gäller perforerad plåt.

Synpunkten på uppsamlingsränna för fett var bra, det hade jag inte tänkt på. Brandrisken är ju kanske lite tråkig i det här fallet, skulle det börja brinna brinner det väl i hela fettfiltret, d.v.s. det blir som att hela väggpartiet tar eld en stund. Lågorna slår givetvis upp i innertaket så jag måste nog ha även en del av innertaket i plåt. Frågan är hur mycket fett som kan samlas in ett vertikalt fettfilter, det borde väl bli mindre än i ett horisontellt då det hela tiden kan rinna nedåt och landa i uppsamlingsrännan? i en vanlig fläkt hänger det ju droppar efter ett tag och filtret känns ganska mättat.

Fettfilter går ju att köpa på ark som man klipper till så jag tänkte mig ett antal sådana som ett lapptäcke för att täcka hela ytan.

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Du får nog kondens i lådan om den blir kall...mycket kondens.
    Hur hade du tänkt rördragningen från lådan till fläkten?
    All den luft som tas in måste värmas vintertid -en kostnad.
    Blir det lätt att rengöra fettfiltret när det blir ett sånt stort lapptäcke?

5. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Ja, kondens är ju också en grej att tänka på. Lär ju bli en blandning av vatten och fett i den där rännan vintertid. :-/ Kanske ingen höjdare. Jag säger som den lille uppfinnaren från Sundbyberg: Tänkte inte på det...

Vad gäller rördragningen så hade jag nog tänkt att jag skulle bygga in fläktaggregatet i lådan, direkt innanför fläktfiltret. Blir ju lättservat och jag behöver bara ha en rörgenomföring i lådan: luft ut från aggregatet. Anslutningen för inluft i aggregatet lämnar jag helt öppen i så fall då hela rasket befinner sig inne i lådan där jag vill skapa undertrycket.

Men jag kanske ska tänka om där. Om jag sätter aggregatet separat kan jag ju ha en mycket grundare låda som inte blir lika avkyld på vintern, med mindre kondens i rännan som följd. Bäst vore väl om man kunde utforma lådan så att en luftström passerar rännan under drift och förångar det kondenserade vattnet, så att det bara blir fett som ligger kvar när man stängt av.

Fettfiltret tänkte jag att jag fixerar rutorna i lapptäcket på ett sådant sätt att man enkelt kan ta bort dem och stoppa allihop i diskmaskinen. Kanske blir ett tiotal ark men det gör ju inte så mycket.