Byggahus.se

Vägghängd toalett på fristående mellanvägg?

1. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Hej!

Vi är på gång att göra om en liten toalett och vidhängande kapprum till ett litet badrum med dusch. Det är trångt som tusan och man får vara kreativ för att få in WC så att man inte kliver rakt in på den när man öppnar dörren.
    Nu undrar jag om det finns fixturer för vägghängda toaletter som bara behöver bultas fast i golvet, dvs går att bygga in i en mellanvägg som (helst) inte ska reglas hela vägen golv till tak. Planen är i så fall att bygga en tjockare mellanvägg mot duschen och hänga en toalett på den, men jag har inte hittat någon bra fixtur för detta. Idén är att få in cisternen i mellanväggen som ändå måste byggas och därmed slippa ca 20 cm på "djupet" på toaletten. Som en bonus blir det också mer lättstädat.

2. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    • Laddar…
  3. A
    Medlem · Nivå 3
    Värt att tänka på att du ska ha tätskikt i utrymmet för den vägghängda toaletten.

4. J
    Medlem Nivå 3
  5. V
    Medlem · Nivå 9
    Men står inte WC-fixturen på golvet? Det är väl fixturen man hänger toalettstolen på så att säga?
    Även om det ska skruvas i vägg upptill så hamnar ju tyngden övervägande på fixturen och inte väggen. Eller har jag fattat helt fel? :|

6. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    De fixturen jag sett förutom den ovan som jkm länka så bultar man fixturen i väggen bakom fixturen mao är det den väggen som tar upp krafterna. Jag hade kört på den jag länka till och sedan svetsa kraftiga vinkeljärn självklart med tvärslå (som en triangel). Dock vette fan vad säket vatten tycker om bultar i golvet, men kanske går att komma runt?

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  8. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Vad är det för bjälklag? Massivt? Du skulle även kunna mura en skiljevägg av leka, tex genom att limma med PU700, sedan använda en modell för ingjutning, Geberi har en sådan modell

9. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Hmmm.... tack för tipsen. Bjälklaget är (borde vara) betongplatta, så det ska väl gå att bulta i. Däremot är det ju det där med tätskiktet och säker vatten.... Att ha cisternen utanför är meningslöst, i så fall kan jag lika gärna ha en golvstående WC. Vitsen med det hela är att vinna två decimeter utrymme genom att bygga in cisternen i en vägg som ändå måste finnas.

Ev kan man lösa det genom att bygga skiljeväggen hela vägen från golv till tak och fästa i regelverket men det vore trevligt att bara behöva göra den halvhög och ha glasskiva upptill så att det blir lite luftigare. Det är ett rätt litet badrum. Ska försöka lägga upp en skiss när jag kommer hem. Placeringen är inte huggen i sten än så någon kanske kommer på något smartare än jag.

10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Det är ju inte förbjudet att skruva en vanlig toalett i golvet bara det att man rekommenderar att limma så borde vara lugnt

11. F
    Medlem · Nivå 8
  12. O
    Medlem Nivå 9
    Om toaletten står på golvet, "back to wall" har jag sett dem kallas, så kanske det går att hitta en lösning där man kan göra en fristående inbyggnadscistern utan att bulta i golvet. Hängande cistern skulle jag i alla fall aldrig ge mig på eftersom det är hävstångseffekten man måste motverka genom att bulta i fast cisternen i vägg upptill. Om toaletten står på golvet slipper man ju det och då är det mer eller mindre en vanlig toalett där man bara byggt in cisternen.

Hur ska mellanväggen se ut eftersom den inte ska reglas till taket? Kan du breskriva rummet med skiss och litet mer detaljer?

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Om väggen inte är för tunn så tror jag absolut min lösning med svetsade stål kommer hålla, men basen får inte vara för tunn för då gör inte tvärslaget någon nytta

14. A
    Medlem · Nivå 3
    Ska du ha en tjock vägg är det väl inget problem.
    Sätt fixturen emellan två 145 reglar som går från golv till tak, ovanför fixturen kan du ha ett inbyggt skåp eller nåt.
    Stadigt som f-n blir det och inga bultar i golvet.

15. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    men han vill ju helst INTE ha vägg från golv till tak ;)