Byggahus.se

Vägghängd toalett läcker

1. Aleqz
    Medlem · 3 inlägg

Aleqz

Medlem
    Hej, jag har precis monterat en vägghängd toalett, en gustavsberg 3630. Varje gång jag spolar så rinner/droppar det längst med väggen ner på golvet under toastolen.
    Det är helt torrt inuti lådan som fixturen är monterad i, så jag misstänker att det är packningen till röret från cisternen som inte är helt tät.

Har testat att hälla i en hink med vatten ner i toaletten och då läcker det ingenting. Alla rör är kapade till rätt längd och är fasade i kanten.
    Har skruvat upp och ner den säkert 10-15 gånger men jag lyckas inte att få det tätt!

Någon mer erfaren som har några tips?

Har även pratat med två st rörmokare jag känner och dom skrattar och säger att jag får skylla mig själv som valde en gustavsberg, och menar att det bara är att fortsätta tills jag lyckas få det tätt ‍♂️

2. Aleqz
    Medlem · 3 inlägg

Aleqz

Medlem
    Det ser ut som att dom har tätat med något inuti avloppsröret i skålen men det är fortfarande små hål på vissa ställen.
    Den är alltså helt ny, köpt ifrån Bauhaus, är det normalt att det ser ut sådär?

3. H
    Medlem · Dalarna · 2 386 inlägg

HSP

Medlem
    Om det inte läcker när du häller i vatten med hink då kommer vattnet förmodligen från det övre mindre röret som kommer från cisternen. kolla att pacningen ligger rätt och smörj den innan montage så den inte hamnar i fel läge när du trycker stolen på plats.

4. Aleqz
    Medlem · 3 inlägg

Aleqz

Medlem
    Efter att ha gjort exakt så upp emot 20 gånger fick jag nog och kletade på med silikon över dom "små hålen" och nu läcker det det ingenting! Helt sjukt att dom kan sälja toaletter som inte är täta inuti skålen.

Förstår att kleta silikon inte är någon permanent lösning, så antingen reklamerar jag den eller tätar det med något annat som är gjort för den saken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.