Hej,

Jag har stambyte hemma just nu och "får" således en total badrumsrenovering.
Tidigare har jag varit helt inne på en klassisk golvstående toalettstol men har nu blivit lite tveksam om jag ska uppgradera till en vägghängd istället, prismässigt skiljer det sig ca 13 000:- (vilket känns ganska mycket, men lägenheten är värd ca 4 MSEK så investeringsmässigt är det inga jättesummor).

För mig personligen är det inte jätteviktigt men jag tänker att vi kanske inte bor i lägenheten mer än några år till och när den sedan ska säljas sen...
- Att renovera ett badrum nu och välja en golvstående toalettstol är det lite som att renovera ett kök och inte installera diskmaskin?
- Kommer vägghängda vara en självklarhet inom 2-3 år, eller är det redan idag till och med?
- Hur hade ni tänkt?

Tack!

Personligen hade jag valt vägghängd alla dar i veckan!
Tycker det är snyggare och mer lättstädat...

• Gilla
Stl och 1 till
  • Laddar…
S
Har samma fundering då vi snart ska bygga till med bla. ett badrum. Vägghängd är ju bra ur ett städ-perspektiv.
Vår WC kommer hamna längs ena långsidan och då blir det en stor ful låda för cisternen alternativt får man bygga en extremt tjock innervägg där cisternen kan gömmas. Dessutom känns det klabbigt med tätskikt om cisternen byggs in i vägge. Nån som har smart lösning för att slippa detta?

S swirve skrev:
Har samma fundering då vi snart ska bygga till med bla. ett badrum. Vägghängd är ju bra ur ett städ-perspektiv.
Vår WC kommer hamna längs ena långsidan och då blir det en stor ful låda för cisternen alternativt får man bygga en extremt tjock innervägg där cisternen kan gömmas. Dessutom känns det klabbigt med tätskikt om cisternen byggs in i vägge. Nån som har smart lösning för att slippa detta?
Vad är problemet tycker du?
Man gör ju ofta klart allt bakom fixturen som om det vore färdig vägg o golv.
Sen monteras fixturen utanpå denna vägg, sen kan man klä fixturen med sk KGC skivor (finns fler olika tillverkare) Dom klarar fukt utan problem, sen klär man dessa med kakel på utsidan.
(om man nu ska ha kakel) Ska den byggas in i vägg är ju principen den samma.
Men man behöver ju inte kakla bakom fixturen om man inte vill, men klinkern bör ligga.
Sen ngn form av öppning under så ev läckage visar sig.

S
Jag är helt med på hur man kan bygg in cisternen och att den skall ligga innanför tätskikt etc. Problemet är att lådan bakom sitsen (med cisternen) är stor och bulkig, tex: V%C3%A4ggh%C3%A4ngd-toalett-och-stora-kakelplattor-i-g%C3%A4st-wcn-i-vindsv%C3%A5ning-byggd-av-Titania-vid-H%C3%B6galidsparken.jpg

En vanlig WC hade tagit mindre volym ifråga.
I mitt googlande lyckas jag inte hitta någon bra bild/konstruktionslösning där cisternen är helt inbyggd i väggen typ:
Hygienic_Flush_v%C3%A4ggh%C3%A4ngd_toalett_737x437.jpg
Hur kommer man åt cisternen när den krånglar? Är innerväggen 25 cm tjock?

Hade jag haft typ en nisch där WC skall vara är det ju helt ok med en låda, men när den hamnar mitt på en långvägg (för att klara tillgänglighetskraven) så tar det onödigt mycket plats.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vägghängd med cisternen på utsidan då?

• Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Via tryckknapparna kommer man ju åt själva mekaniken till spolningen osv, men inbyggd i den nedre bilden kräver ju att man i nödfall kan komma åt från baksidan, och det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Åandra sidan är det ju inte så mycket som kan krångla förutom spomekanismen.
Så självklart är det ju inte alltid att det fungerar, men många gillar den lilla lådan med tillhörande hyllan som man får ovanpå.

• Gilla
annmart och 1 till
  • Laddar…
Sök på tex Gerberit installation på Youtube

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Vore kanon om vi kan återgå till ursprungsfrågan i träden :)

S swirve skrev:
Hur kommer man åt cisternen när den krånglar? Är innerväggen 25 cm tjock?

Hade jag haft typ en nisch där WC skall vara är det ju helt ok med en låda, men när den hamnar mitt på en långvägg (för att klara tillgänglighetskraven) så tar det onödigt mycket ts.
Behöver bara vara 14cm tjock.
Och som sagt kan man gå via spolknappen, och må den bytas ska det va byggt så att du kan lossa kaklet och skivan för att byta.
Som jag har gjort det.

• Renoveringsprojekt med öppen vägg för installation av spolknapp, verktyg på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S simonnnn skrev:
Vore kanon om vi kan återgå till ursprungsfrågan i träden :)
Absolut :) Sorry
Jag tror på vägghängd!

Jag som VVS montör säger vanlig WC. Har nyss renoverat badet själv och jag tog en vanlig WC. Att det skulle vara så mycke mer lättstädat vet jag inte riktigt motiverar kostnaden. Personligenn tycker jag det är fulare än vanlig om man måste bygga en enkom låda för cisternen. Sen sååååå mycke mer som krånglar i vägghängda inbyggda cisterner. Och när det gör det är det sååå mycke krångligare och svårare och dyrare att reparera. Speciellt om den har några år på nacken.
Men smaken är som baken...

• Gilla
Yrrol och 11 till
  • Laddar…
Själv har jag byggt in vägghängda wc i kanske 100st badrum, ingen har krånglat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.