Byggahus.se

Vägggenomföring till uttag utomhus

1. C
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Elkillen som får fixa men jag måste planera in allt.....
    Jag vill ha 2 till utvändiga uttag och kommer ha innerväggarna öppna så att dra rör blir inget konstigt.
    Men hur gör man rent praktiskt?
    Drar man rören rakt genom fuktspärren innanför uttaget?
    Går ner från taket utanför fuktspärren?
    Underifrån upp i väggen och sedan ut verkar inte vara bra för då kan väl kondens rinna ner i röret??

//Sture

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Är det infälld el inne i garaget?
    Har du i så fall all el monterad innanför fuktspärren?
    Hur långt är det mellan närmaste lämpliga kopplingsdosa och där det ska gå genom väggen?
    Ska/kan det utanpåliggande utomhusuttaget ligga precis där du går genom väggen eller ska det vara lite utvändig kabeldragning först?

3. C
    Medlem Nivå 7
    Dessa blir på huset så där är jag petigare än garaget. Ett uttag utanför köket och ett utanför tvättstugan är tanken.
    Jag kan lägga kopplingsdosor mm precis där jag vill eftersom rummen skall renoveras.
    Tänkte nog sätte uttagen direkt utanför där kabeln kommer om ngn inte förklarar att det är bättre att gå ut högre upp lite mer skyddat och dra en sladd ned utefter panelen till uttaget.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Dra rör från kopplingsdosa och ut genom väggen. Gör ett litet hål i fuktspärren och pressa igenom röret så det fortfarande är tätt. Luta gärna röret några grader neråt/utåt och/eller sätt en liten klutt acrylfog runt kabeln/ledarna när dom är dragna.
    Röret kan antingen mynna ut direkt i botten av vägguttaget om uttaget är godkänt för kabelinföring i botten annars får du dra en bit utanpåliggande kabel emellan. Om det blir utanpåliggande kabel tycker jag personligen att det känns bättre att dra in den under apparaten, så inte regn och kondens kan följa kabeln in och fylla dosan.

Om du mynnar ut direkt i dosan kan du dra FK.

Om du har kabelmontage kan du dra EKK i röret om det inte är speciellt långt samt inga alt väldigt mjuka böjar.
    Man kan också skala av någon meter av EKK, och dra de uppskalade ledarna samt någon dm av den hela kabeln in i röret.

5. B
    Medlem Nivå 3
    Ett tips som min elektriker gav var att sätta en " nollebrytare" eller som det heter en tvåpolig brytare till uteuttagen. 2 stora vinster
    vid fukt i uttaget så kan det hända att det blir kortis eller att jordfelsbrytaren löser ut. Trist om man är på semester. Är uttaget avstängt kan inte tjuven stjäla ström till sin borrmaskin som han borrar upp låset med. Kolla även med någon som kan om uteuttag skall sitta på någon särskild höjd. Att ha brytare på uttagen är ju även bra om några barn kommer på besök och petar i uttagen!

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Då tycker jag det är bättre att sätta utomhusuttagen på en egen JFB eller personskyddsautomat. För den där strömbrytaren kommer man ändå inte ihåg att slå av när man stressar iväg till charterflyget ...

7. C
    Medlem Nivå 7
    OK tack så jättemycket.
    jag kör på första varianten och skaffar dosa med bottenöppning
    Såg att det finns utomhusdosor med lås på, fast det skulle jag nog bli helgalen på själv.
    Man skulle kunna sätta en dosmonterad timer på insida, har för mig sett sådana, så kan man styra tex julbelysning mm och på så sätt alltid ha den avstängd när man inte vill ha den på...