Hej
Ska montera vedspis och gå genom vägg med rökrör. Byggde en låda med plywood och fibercement skiva invändigt och storlek blev 5 cm mellanrum till röret och det ska jag isolera med brandsäker isolering. Men eftersom täckplåten var rund som jag fick med som ska vara på fasaden så hade det blivit för stort hål om jag hade gjort ett fyrkantigt hål på fasaden. Är detta ok och ha 3 cm till fasad tro?

• Insida av fyrkantig plywoodlåda med runda hål i fibercementskivan för vedspisrör, tänkt att isoleras med brandsäker isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en trävägg med ett runt utskuret hål, förberett för montering av ett rökrör, omgiven av skivmaterial.
    Skapa konto
Det får du fråga sotaren som ska besikta..
Men känns lite lite...
Vad står det i monteringsanvisningen?

Sant.. 5 cm från brännbart till skorstens rörets utsida ( bifogar beskrivning i säkerhetsmanualen från där ja köpte kittet från)
Ja installerar verspisen i en byggbysha( för tillfället) så behöver egentligen inte kalla in en sotare nu om jag har förstått de rätt, men vill ändå göra de korrekt för framtida besiktning om huset skulle skrivas om som attefall.

• Text från säkerhetsmanualen om brandsäkert avstånd för installation av skorstensrör genom brännbart material.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.