Byggahus.se

väggen hamnar alltid utanför leca-block?

1. T
    Medlem Nivå 7
    tittat runt lite, funderat och klurat, räknat lite. Men är det så att leca-blocken och väggen man ställer på dem aldrig som säga passar ihop?
    Man får alltid t.ex räkna med att gips skivan hamnar utanför blocket?
    T.ex vill jag ha 170mm plus 45mm lär jag använda blocket 250mm men t.ex gipsen hamnar utanför dessa 250mm.
    Men det kanske inte är så noga, viktigast är kanske att själva reglarna står på blocken.

edit: fast i detta fall blanda jag ihop allt så gipsen i detta fall hamna typ 9mm för långt in. =)

Redigerat 22 feb 2015 12:28
  2. M
    Medlem Nivå 9
    Förstår inte frågan riktig men ofta har du ju puts på lecan vilket bygger ut den lite. Sedan är väggtjockleken beroende av fler parametrar än bara regelstommen.

3. T
    Medlem Nivå 7
    nja, mena så här, om jag ska ha en vägg som ser ut så här; luftspalt som är utanför blocket gissar jag på utsidan? Men sen har jag ju 45mm + 145mm + 45mm + osb 13mm + gips 13mm = 261mm. Och blocket är 250mm, ja så blir det puts som du säger också ja.
    Men jag bara tänkte att man får alltså räkna lite med att t.ex lite av väggen hamnar utanför blocket eller tvärtom beroende på vad för block man väljer och vad för tjocklek man har på vägg.

4. M
    Medlem Nivå 9
    Det går ju att modulera lite som man själv vill beroende på hur man vill ha det.

5. K
    Medlem Nivå 10
    Hur bra U-värde har lecablock? Om en vägg är X cm tjock hur tjockt måste ett lecablock vara för att ha samma u värde?

6. M
    Medlem Nivå 9
    Det beror ju på väggens uppbyggnad.

7. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
  8. T
    Medlem Nivå 7
    dem där isoblock? är dem mycket dyare, lär ju vara lite bättre än vanliga? hittar inge priser nånstans. plus finnas i vanlig 190x250x590 mått

Redigerat 1 mar 2015 14:21
  9. M
    Medlem Nivå 6
    Isoblocken finns t.ex på beijer bygg och är svindyra...

10. C
    Medlem Nivå 8
    Går ju att förskjuta väggen åt ena hållet om du kräver en sida som är helt plan.

11. T
    Medlem Nivå 7
    edit: så bättre att kör på vanliga leca stenar då?

nej, jag ska köra 170 + 45, det räcker nog hoppas i isoleringstjocklek t.ex och även i stark stomme. då med gips och osb så blir det 241 tror jag, så räcker nog med 250mm sten, sen får väl det finns en lite kant på insidan då..

12. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Vill du slippa kant inåt får du låta stenen sticka ut 9mm utåt.
    Blir ett skapligt mätande då men.. :)

• Laddar…