Byggahus.se

väggdosor med klämring?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Jag tänkte fixa mina väggdosor själv och har Wirsbo rir 15mm draget till alla vatten "ställen". När jag kollar på Wirsbos (Uponor) hemsida verkar det som om deras väggdosor endast finns med Q&E kopplingar. Problemet med dom är att expansions verktyget kostar över 4000kr och det vill jag inte köpa för en halv dags jobb.

Alla väggdosor ska bli ingjutna i leka väggar förutom i köket där det blir gips.

-Har Wirsbo väggdosor som man kan montera själv utan dyra specialverktyg?
    -Vilka alternativ finns det till Wirsbo om det inte finns klämringsmöjligheter i dom? Andra tillverkare?

2. B
    Medlem Nivå 6
    Kanske hyra/låna ett verktyg!?

3. S
    Medlem Nivå 6
    Roth har en variant av väggdosor med kompressionskoppling och fast stödhyls. Enda problemet jag kan se med att änvända dessa är om Wirsbo ytterrör skulle avvika så mycket från Roths att det inte blir tätt mellan dosa och RiR ytterrör. Men det tror jag inte. Skulle så ändå visa sig vara fallet kan man ju lägga i lite silikon. Själva PEX röret skall inte vara något problem.

Jag har installerat Roths dosor i mitt badrum.

Roth säljs av www.sigro.se

4. J
    Medlem Nivå 9
    Vad är kompressionskoppling för nått? Är det nått man behöver en special tång för att göra eller är det bara att skruva?

Annars låter det som om jag måste hitta nån som lånar / hyr ut sitt verktyg... Känns inte direkt lätt... Man borde kanske köpa ett verktyg i alla fall och sedan hyra ut det..?

Det måste väl finnas flera som råkat ut för detta. Hur har ni löst det?

:)

5. J
    Medlem Nivå 9
    Jag kollade just på Rinkabyrör och såg deras wirsbo väggdosa. På bilden åtminstone såg det ut att vara klämringskopplingar. Kan någon kanske bekräfta att jag såg rätt?

6. S
    Medlem Nivå 6
    Det kopplingar som sitter i Roths dosor är TA FPL-PX. Detta är inga vanliga klämringskopplingar utan speciellt avsedda för PEX. Allt du behöver för att montera dessa är en skiftnyckel och en R15 gängad rörstump att hålla emot med.

http://tacat.tourandersson.com/1/42813.htm?links=42147

Det är möjligt att Roth nu har gått över till sitt eget fabrikat av koppling. De är dock konstruktionsmässigt ekvalenta med TA.

7. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Wirsbo har vanliga klämringskopplingar till väggdosor. Q & E är för rörläggare som skall installera 100 dosor på entreprenad. Klämringsvarianten är för ossa vanliga dödliga eller småjobb.

8. phl
    Medlem · Nivå 14
    Blanda inte olika tillverkares dosor, PEX och kopplingar -- blir det strul är det _garanterat_ du som får stå för all huvudvärken!

Mitt tips är att ringa Uponor, de är jättetrevliga och hjälpsamma. Tycker de flesta tillverkare verkar köra på konceptet att hellre förklara en gång för mycket än att få problem för att kunden har schabblat.

9. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Vet inte om du kommenterar andra inlägg, men jag kan i alla fall förtydliga MITT inlägg:

Wirsbo har alltså ett eget väggdosesystem för sina klämringskopplingar (RSK 1870524). Vanliga hederliga verktyg som skiftnyckel och skruvmejsel används till dessa.
    Jag använder detta system just nu, så om någon påstår att det inte finns är det ljug.

10. J
    Medlem Nivå 9
    Perfekt, jag kör på Wirsbos klämrings dosor.
    Tack!