Väggbeklädnad i snickarbod

3k läst  8 svar

1. W
    Medlem Nivå 9
    Hejsan!
    Provade i en annan del av forumet men utan resultat så därför försöker jag här där det är lite mer "livat" !
    Har just satt upp dubbelgips i taket och OSB+gips på väggarna i garaget så nu börjar det likna en snickarbod!!
    Men jag funderade hur jag skall göra med väggarna för att de skall bli stryktåliga mot stötar ifrån t ex ett plywoodhörn eller planka när jag svingar runt mitt material.
    Tror ni det räcker med att måla gipset eller blir det nämnvärt stryktåligare om jag sätter upp en glasfiberväv och målar sedan?
    Har fått för mig att en glasfiberväv "fångar" smutsen mer än en halvglansig målad vägg även om jag väljer lågstruktur på väven.

Råd och åsikter mottages tacksamt!!

2. Carnivore
    Medlem Nivå 5
    Du kan ju prova att sätta microlit på väggarna innan du målar.

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ska du får hård yta så känns det som om du inte skulle valt gips. Att försöka göra ytan hårdare med diverse väver och skit spelar mindre roll. Rolla i ljus kulör och köp dig en påse gipsfiller för att laga eventuella småhål. Du lär ju ändå aldrig dra en skiva helt igenom skivväggen eftersom du varit smart och satt OSB.

4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Jag håller helt med dig. Lågg tiden på att bygga vettiga bänkar/förvaring osv.

5. H_L
    Medlem Nivå 6
    Väv typ Microlit etc. gör inte ytan uppenbart hållbarare, däremot väldigt mycket svårare att laga snyggt. Därför håller även jag med föregående talare.

6. G
    Medlem Nivå 9
    Intressant, jag körde en helt annan approach: spontat helt och hållet, kostar mer än gips men håller för det mesta och med tanke på att jag kör boden som snickarbod så kändes spontat mer rätt än gips eftersom jag flyttar runt saker mest hela tiden. Personligen är jag väl inte helt för gips i annat än bostadsutrymmen.

träväggar är också enklast i en snickarbod där saker flyttas: man slipper pluggeländet. Med trävägg så är det bara att skruva där det behövs. Behöver man flytta skruven 10mm så är det inga problem, vilket det hade varit med gips om hålet för pluggen redan var gjord.

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Spontant är fint, räknar man på kvadratmeterpriset jämfört mot endast OSB så är det ungefär dött lopp! Dock blir det lite mer spill på sponten. Nu har killen satt OSB bakom gipsen så han får ju lite av spontens fördelar samt en väldigt slät och fin vägg.

8. Carnivore
    Medlem Nivå 5
    Microliten tänkte jag just med tanke på att han redan satt gipsen... men visst, det blir ju inte jättemycket mer hållbarn men håller ju bättre mot småstötar dock långt ifrån bra.

9. W
    Medlem Nivå 9

Tack för råd!

Jag målar på gipset och får väl "renovera" om det blir skador. Nu börjar det ju bli som ett fint vardagsrum!!

Tack för all respons!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: