Byggahus.se

Väggar som kalvar ut och tak som sjunker i stora salen

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi har köpt ett missionshus från 1930 och det finns en hel del att göra på huset. Jag anser mig ganska händig men behöver kunskap innan jag agerar. Ett problem (av många) är att det finns en sal som är 8,70 x 6,90 som buktar ut på långsidorna. Jag har spänt upp snöre från hörn till hörn och själva utbuktningen är inte stor, ca 7 cm på mitten på varje långsida men syns väl med ögat. Taket är också synligt ihopsjunket (i verkligheten, dock inte på bilden som är tagen ut fel vinkel, fixar bättre bild under nästa besök), vet dock inte omfattning på det, men det syns väl. På mitten av långsidorna sitter en stålstång/vajer för att hålla ihop konstruktionen. Vajern är tvådelad på mitten och på ändarna är den formad som krokar. En snörik vinter (innan vi köpte huset) blev trycket på taket för högt och krokarna gav med sig. Numera har förra ägaren satt ihop vajern med vanlig tvinnad stålvajer fäst med vajerlås på stången. Krokarna når inte varandra längre. Vajern/stålstången ”försvinner” in i väggpanelen och på utsidan av huset är eventuell konstruktion dold inuti den inbyggda takfoten.

Frågor:

Hur brukar en sådan vajer vara infäst i konstruktionen? I takstolens högben eller i väggbandet? Tänkte öppna och titta i takfoten nästa gång vi åker dit.

Precis under hålet där vajern försvinner in i väggen finns en ventilation så där finns ingen väggregel. Min plan var att gå ut med ett spännband genom ventilationen och lägga en H-balk på utsidan av huset på båda sidor och dra ihop huset tillfälligt för att kunna arbeta med konstruktionen runt vajern, åtminstone böja till krokarna så att de håller i varandra. Funkar det med ett kraftigt spännband eller tror ni att det blir för stora krafter? Hittade ett som håller för 4000kg, men spännkonstruktionen/handtaget är så klart inte gjord för att dra ihop så mycket.

Jag läste om någon som tänkte använda en domkraft för att lyfta taket vid en liknande operation. Jag är då fundersam över två olika moment. Eftersom taket är isolerat med sågspån så vill jag inte ta mig upp genom innertaket för att nå upp till nocken. Kan man kanske lyfta i hanbjälken? Sitter takpanelen i innertaket direkt på hanbjälken? Den andra oron jag har är vilken bärighet innergolvet har på vår gamla torpargrund. Även om jag försöker dela ut trycket med hjälp av reglar, fixar golvkonstruktionen att hjälpa till att lyfta upp taket?

Bör jag stärka upp takstolarna under operationen också? Takteglet är numera utbytt mot plåt så lasten har sjunkit lite…

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Stora salen.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Stora salen utvändigt.jpg

Mvh
    Tohmas

2. D
    Medlem · Nivå 8
    tycker att iden med spännband och dra ihop huset låter bra, men byt ut spännbanden mot ett "dragblock"
    (säljs på tex. jula för 300 spänn) så orkar du lite mer.

3. H
    Medlem Nivå 2
    Det kan även gå att pressa ihop huset utifrån med en domkraft från vardera sida. Sätt en regel/stock från takutsticket ner mot marken i ca 45 grader vinkel och gräv en liten grop för mothåll till domkraften. Då kan du även räta konstruktionen om den har börjat vicka åt något håll. Detta går givetvis att kombinera med spännband på insidan.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset om dragblock daugaard. Så får det bli!

5. T
    Medlem Nivå 1
    Bra idé att sätta domkrafterna utomhus hakfre. Då slipper jag vara orolig för punktlast på innergolvet.