Förutsätningar; Trähus 1909. Har reglat upp 45 på innervägg i kök för att kunna dra el, lägger in linisolering Isolina samtidigt. Har köpt diffusionspapp från isolina samt tillhörande tejp. Min tanke är att undvika plast, gullfiber och annat...
Väggen är utvändigt dåligt utförd tilläggsisolering ovanpå en revertering, på en från början villa med träpanel, luftspalt, tjock vindpapp på stående plank 7cm tjock, insida putsad 2cm. Planen är att nån gång i framtiden kunna ta bort tilläggsisolering och revertering och ta fram den fina träfasaden under (gjort på liten yta under ett fönster och det blir OK). Därav bra om det blir litegranna extra isolering på insida, men vågar inte köra med än 45, tror det blir lagom ur både estetisk och teknisk synvinkel.
Jag har tänkt att på reglarna sätta pappen med överlapp, dra ned pappen ned under golvisoleringen, ev ända till (förbi) syllen? Sen lägga linskivor i golvet ytterst mot väggen och återfylla golvet med torven som låg där från början (låg förresten en flaska konjak, tom men med korken kvar i golvet, var det nåt vidskepligt eller att golvläggarn tog sig en sup tro. Taket är putsat med en övervåning ovanför, det gör jag inget åt (än målar).
Utanpå sätter jag OSB+gips, på detta köksskåp. I hörnet kommer det vara ett skafferi, dock inte hardcore som ska vara iskallt på vintern, men med ventilationsventil ut iallafall. Tänkte nog sätta pappen på ytterväggen och innerväggen får "bara" isolering utan papp på någon sida.
Elen är redan dragen, dvs den hamnar "i" isoleringen och bakom pappen. Det går ju att lägga diffusionen bakom elen, men jag har antagit att detta mest gäller helt täta passivhus, inte sekelskifteskåkar... (så för mig inget alternativ). Jag har tänkt ta upp hål i pappen för eldosor.
Frågan är hur anslutning av pappen bör göras
1) mot eldosor (min tanke är att dra en sträng akrylmassa här när jag skivat in det, det borde vara nog, täta både mellan dosa och skiva och troligen dosa och papp)
2) mot tak (min tanke är att ev bara klämma pappret bakom skiva och taklist, ev tejpa eller foga med akryl?)
3) mot fönster (häfta mot karm och på detta sätter jag förstås foder)
4) mot golv (som jag skrev ovan, dra ned pappen en bit ned i golvet...)
Jag inser att man aldrig kan få detta helt tätt (därav tänker jag inte ens tanken plast), men tror ändå att det kan vara positivt att åtminstone sikta på att inte få "blåshål" nånstans.
Kanske är det overkill att ens sätta pappen, dubbla skivor kanske är nog?
Finns några stalltips på ett bra och smidigt sätt att fixa pappens anslutningar?
-
-
15 jan 2016 00:07 #2
Vi har byggt ut samt isolerat om delar av vårt hus som är byggt 1951. ELn är dragen bakom pappen och kring varje dosa har vi skurit ut en cirkel för dosan. jag har klippt remsor som har jag klippt hack i och tejpat (med avsedd tejp) fast dessa runt dosans kant. Jag har även använt tejt mot tak och runt fönster.
Jag vet inte om det var over kill att tejpa varje dosa så noggrant men det kändes lika bra att göra det ordentligt. Ingen fog har använts någonstans.
Hoppas att det kan ge några tips, jag tror att jag har en bild på hur jag har tejpat någonstans. Eller så är jag helt ute och cyklar, borde egentligen sova nu så detta blev en hastig genomläsning och svar. -
15 jan 2016 00:10 #3
En till sak, vi har satt papp även på innerväggar och jag ringde även stället vi köpte pappen ifrån och dubbelkollade att den skulle vara överallt. Framför allt i ett kök där det kan blir rätt ångigt, så att inte fukt från inomhusluften kryper in i isoleringen. Jag tror att det var anledningen.
-
15 jan 2016 00:43 #4
Låter rimligt att tejpa kring dosor och tak, om tejpen (isolinas köpt på bauhaus) klarar att vidhäfta mot det, klippa hack är nog som sagt ett måste då tejpen känns stel.
Jag tror jag ändå kommer lägga fog mellan skivorna och dosorna, känns som att gör man både det, har dubbla skivor samt tejpar så har man iallafall stoppat all luftväxling att tala om. Fukt och luft kommer nog alltid komma in i väggen, men just att man valt lin och papp gör ju att det även har en chans att torka ut...
Tycker hela historien med enstegstätade fasader visar att dessa "täta" lösningar inte kommer funka... Och plasten på insidan av väggarna lär ju efter ett par år vara helt perforerad av tavelspikar, molly och annat... -
15 jan 2016 00:45 #5
-
26 jan 2016 23:07 #6Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Vet inte om det kan vara till nån hjälp men vi valde papp och tejp på linisoleringen trots att både osb och panel skulle dit. -
29 jan 2016 16:02 #7
Jag har köpt både denna gröna sega åldersbeständiga tejp samt isolinas papptejp. Runt elslangar och dosor tejpar jag med den gröna och papp mot papp isolinas. Hoppas den gröna är kompatibel med pappen. Tänkte avsluta med att köra latexfog kring eldosorna, så väggen med gips etc även den blir så "vindtät" som möjligt. Först tänkte jag göra "manchetter" av byggplastfolie, men det var lättare än jag trott att med den sega tejpen bara tejpa runt eldosorna. Det förstärker förhoppningsvis även pappen, som jag tror annars kunde fått en rivanvisning kring doshålet...
-
Medlem · Västernorrland · 8 632 inlägg 12 feb 2016 12:1112 feb 2016 12:11 #8
det känns som det tänks lite baklänges här..............om det blåser så mycket genom timmerstommen och att det når pappen på insidan så lär det inte bli så bra oavsett papp eller hur tätt man har runt dosor.
Jag har också ett timmerhus från 1900som jag håller på och lagar här och där och en väg blir tex regelstomme med linisolering men jag skippar allt vad papp och sånt heter på insidan. Det är ju på utsidan man i första hand ska förhindra att det blåser in. Jag ska ha panel förvisso så där är det ju enklare med vindskydd på utsidan men är timret otätt så får man först och främst åtgärda det. Inte göra pappen på insidan tät.
Man ska ju också komma ihåg att gamla timmerhus ihop med linisolering eller liknande SKA ha diffusionsöppna material så man ska inte tänka i täta banor alls. -
12 feb 2016 12:45 #9
Fast jag tror det handlar om att ett eventuellt övertryck med fuktig luft inte ska leta sig UT, så att fuktig luft kondenserar i väggen...
-
Medlem · Västernorrland · 8 632 inlägg 12 feb 2016 13:0212 feb 2016 13:02 #10
Pappen man sätter upp är för att förhindra drag och ska då primärt användas på utsidan. Inne spelar den ingen roll om man då som sagt inte har en extremt otät timmerstomme. Och blåser det då ända in mot pappen, ja då spelar ju isoleringen ingen roll. -
12 feb 2016 13:19 #11
Nja, nu är jag ingen expert, men det jag läst är att pappen på utsidan ska göra det du säger, pappen på insidan ska hindra konvektion men inte diffusion. Fukten ska altså kunna torka genom väggen, men fuktig luft ska inte blåsa in och ut och lufta väggen (eller blöta väggen om luften är fuktig).
Det bör vara en fördel att väggarna är lufttäta, men de ska absolut inte vara fukttäta.
Och det är väl hela problemet med plast / gullfiber. Man (råkar) göra ett litet hål i diffusionsplasten, som luften sen blåser igenom och transporterar in fukt i väggen... som sedan omöjligt kan torka ut.
Som jag förstår pratar man om värmeledning (konduktion), tex om man har en bra isolerad vägg, men att där reglarna står är det inte isolerat, då leds värmen ut den vägen. Konvektion, som är att luften tar med sig värme (och fukt) genom väggen. Och i en timmer eller stående-plankstomme pratar man även om värmelagringen, som gör temperaturen mer stabil över dygnet.
Så min rubrik är kanske lite felskriven...
Men det finns nog inget som säger att man bara för man kör diffusionsöppet och papp / lin / cellulosa måste ha en dåligt isolerad vägg eller en vägg som det blåser genom. Jag är rätt övertygad om att man kan undvika mineralull och plast och bygga ett sunt hus med OK (men inte passivklass) isolering och komfort.Redigerat 12 feb 2016 13:21 -
Medlem · 49 inlägg 4 jun 2021 09:344 jun 2021 09:34 #12
Allt gott! -
4 jun 2021 14:08 #13
Det verkar ha fungerat bra, fast egentligen vet man väl inte hur det ser ut inne i väggen... -
Medlem · 49 inlägg 5 jun 2021 21:27
-
5 jun 2021 21:44 #15
Jag tror det viktiga är att det inte kan "blåsa" genom nånstans. Och att eftersom det kommer göra det nånstans, papp och lin gör att det iallafall kan torka ut. Sen, (om)när man satt OSB, gips, tapetserat och målat så har man väl stängt igen de flesta hålen. Förutom kring fönster och eluttag. Så där skulle jag lagt fokus...
- Laddar…
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.