Byggahus.se

Väggar av lättbetong - beklädnadsalternativ

4k läst  21 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Bygger ett nytt attefallshus i Ytong och praxis är väl att putsa innerväggarna, men om man ser till alternativ - vilka finns utifrån ett kostnadsperspektiv? Gipsputs? Spackel? Spika panel? Limma gipsskivor? Tacksam för inputs!

2. D
    Medlem Nivå 6
    Ej limma gipsskivor på ytterväggar när du bygger med lättbetong. (Innerväggar till en yttervägg)
    Gipsputsen är ett satans aber att arbeta med så i min värld går det bort.

Sto har ett billigt puts som man använder till innerväggar som är enkelt, kan välja om du vill filta eller svärda fram ytan.
    Jag körde med en putslösning från Optolith som jag köpte från ett företag i Ängelholm efter jag fått psykbryt på att gipsputsen från Knauf härdade i spannen för fort.

Sen målade jag med Optolith inomhusfärg för puts. Men vet att Sto har en lösning där med som är prisvärd.

Är dessa som jag har koll på men Weber & Finja har även de lösningar på detta.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Skall snart starta ett nybygge med lb så denna vill jag definitivt följa. Hade själv tänkt weber tunnputs, samma som på utsidan. Men det är klart att det finns fler alternativ :)

4. D
    Medlem Nivå 6
    Inte samma tunnputs på insidan som utsidan då väggen måste andas ut. Tunnputsen på utsidan är smutsavstötande och av den anledningen endast till för utsidan.
    Den är dessutom betydligt svårare att få helt slät såsom man vanligtvis önskar på insidan.
    Under tunnputsen så har du ju dessutom i bland annat Webers system en fiberförstärkt puts som du sätter glasfiberarmeringen i av typen base261 t.ex.

Finns puts för inomhusbruk som dessutom ger dig betydligt mer över i plånboken i det långa loppet. Jag valde även att sätta glasfiberarmering på insidan vilket gjorde att mängden putsbruk som användes ökade rätt ordentligt.
    Man behöver absolut inte göra det och det tillhör inte vanligheterna men jag körde lite hängsle & livrem då jag gjorde putsningen själv.

5. F
    Medlem Nivå 1
    Det slutar med att jag anlitar entrepenören för att grundputsa innerväggarna med nät och därefter slipar jag ev ojämnheter, spacklar och målar. Billigare och fint!

6. M
    Medlem Nivå 1
    Sto har ett billigt bruk :crysmile:

7. D
    Medlem Nivå 6
    Utveckla gärna din kommentar. Såsom den läses nu bidrar den inte direkt till någon förklaring!

8. R
    Medlem Nivå 10
    Vi använder gipsputs från Knauf och det funkar alldeles utmärkt. Den torkar relativt snabbt men är allt rätt förberett så är det inga problem. Vi använder spruta.

9. M
    Medlem Nivå 2
    Skakar lite i denna tråden.. har murat klart innerväggar i hus av lättbetong och funderar. Gipsputs eller något tunnputsalternativ ?? Gips verkar ju ha trevliga klimategenskaper, men är kanske lite svårjobbat om man är ovan .. ? Eller ?

10. X
    Medlem Nivå 8
    Använde ni deras avdragningslister, jag funderade på att köra deras gipsputs invändigt, med armering och avdragningslister.
    Ska du ha kvar din spruta eller har du tänkt sälja den?

11. M
    Medlem Nivå 2
    Var inne och pratade med Sto. Killen jag pratade med rekommenderade deras StoNordic system på både in och utsida. Enda materialskillnaden var primern samt ytputsen på utsidan. Men jag tror jag förstår MurarRocys kommentar.. Jag har inte bett om offert men cirkapriset landar kring 300kr/m2 + hörn och kanter. Vilket i mitt fall innebär ca 70000kr + kant-/hörnlister. Fick offert från Byggbay på Knauf gipsbruk för samma yta. ca 14000kr inkl hörn och avdragningslister (och frakt).

12. X
    Medlem Nivå 8
    Jag har fått förklarat för mig att gipsputs är lättare att hantera som lekman.

13. M
    Medlem Nivå 2
    Det låter ju som ännu ett argument för gipsen :)

14. X
    Medlem Nivå 8
    Ja, jag ringde och pratade med Knauf, och kommer köra på deras MP75 med armeringsnät i, känns som en billig sak att sätta i när man putsar för att motverka sprickor.

15. D
    Medlem Nivå 6
    Ta ett snack med Andrej på Wingi AB i Ängelholm för alternativ produkter annars. PM för telefonnummer.