Byggahus.se
Jag och maken har precis blivit husägare och tänkte att vi börjar med att renovera sovrummet för det borde vara snabbt gjort.....
Har rivit nästan all furuplankpanel på väggarna (3av 4 väggar) då vi ser att den liggande panelen ligger "inbyggd" i den målade väggen.
Hur lagar man det på ett bra sätt inför målning? Det är helkaklat badrum på andra sidan väggen men som det verkar är timmer mellan hålet och badrummet, i resten av rummet är det flera cm tjocka timmerplank (20talshus).

1399651041810.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här ser man hålet som blivit, ca 3-4cm djupt :(

1399651253374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är rummet, panelen och den målade väggen, vi tror att snedtaket är lådformat pga inkommande el?

vill tillägga att vi har hantverkare som kan hjälpa oss men han är bortrest just nu och jag är lite orolig för hur mycket jobb detta blir.

Kapa med en multimaster.

Ska det gipsas sedan?

Protte

vi ska byta till pärlspontpanel på denna väggen, passar huset bättre, kanske kan man sätta reglar under nya panelen så den kommer ut lite och döljer hela kanten?

upp med ny panel, borde täcka hålen. gör det inte det, fog. är det för brett för fog, sätt upp lister.

Inför nästa projekt, kolla upp allt som kan hända innan så slipper ni stå där mitt i dammet o klia er i skallen, vet inte om så blir fallet för er men jag själv har lärt mig det. Blir enklare då (mest för att man slipper få besök av arga snickarn) :D

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Hörru hoppah, det går INTE kolla upp allting.
Man måste riva, först vägg och sedan hår för många problem och överraskningar ligger dolda bakom första varvet.

TS hade ju först rivit (undersökt) en del brädor som inte var inbyggda, sedan utanför undersökningsområdet så var de inbyggda i väggen.

Protte

• Gilla
Freddex
  • Laddar…
Nu har du missförstått mig. Det jag menar med kolla upp är att kolla upp alla potentiella scenarier. Innan jag börjar med något jag aldrig gjort förut eller inte riktigt har koll på så hör jag med bekanta som jag vet kan, och internet. Så jag vet flera olika metoder och tillvägagångssätt, samt efter olika överraskningar som kan tänkas komma.

att dessa brädorna gjorde ett sånt här stort hål i väggen kunde man inte se förrän vi rivit ner plankorna, väven som är målad på väggen bredvid låg lite på plankorna och dolde, att det skulle bli en lagning var vi ganska säkra på men inte att det skulle bli såhär illa :-/
men nu försöker vi göra jobbet så bra och snyggt som möjligt och som tur är har vi som sagt snickare som kan hjälpa oss rookisar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.