Byggahus.se

Vägg liggande panel

1. A
    Medlem Nivå 1
    Har byggt en carport/garage med hjälp av dorocell moduler. Dvs frigolitblock med betongsfyllnad. Mycket smidigt och kanonisolering!

Mina frågor är:
    - Ska sätta liggande panel (detta görs direkt på väggen då det finns plastbindor ingjutet i modulerna). Eftersom jag kommer sätta tak nästa år eller senare till hösten undrar jag om jag måste använda tryckinpregnerade reglar?

- Funkar reglar 45x45?

-Kommer att bli en luftspalt mellan vägg och panel, finns det några nackdelar?

- Någon som använt dessa mtrl och har andra tips?

- Slutar ca 30cm från asfalten med panelen. Ska jag putsa eller sätta plåt sista biten?

/Andreas

Redigerat 17 feb 2013 13:15
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tillverkaren av modulerna bör ha tekniska beskrivningar på hur väggen skall byggas upp.
    Det är bättre att du tittar där än att vi, som aldrig har använt materialet skall gissa.

Men en fråga:
    Du skriver att du tänker sätta upp träpanel på väggarna, utvändigt eller invändigt framgår inte,
    innan du täcker det hela med tak.
    Är inte detta väldigt olämpligt förfaringssätt. Det borgar ju för att trävirket kan bli förstört.

Vilket du inser när du skriver om tryckimpregnerat.

Bygg taket först!

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 15
    Undvik tryckimpregnerat.

Lägg masonite, plyfa, plåt el likn ovanpå väggen så inget nämnvärt regn el snö kommer till. Förankra med tex marksten/plattor så det inte blåser bort. Ännu bättre om det går att spika el skruva såklart. Låt inte kanterna sticka ut mer än 1-2cm, annars kan det bli för stort vindfång.
    Iom att det är en luftspalt mellan väggen och panelen så ventileras/torkar fukt ut med tiden, dvs det är inte superkritiskt att inte en endaste droppe regn hittar ner. Det är ju bara över vintern.

45x45 mm bör fungera.
    Iom luftspalten så bör du definitivt mussäkra. (Möss tycker om isolering.)
    Personligen skulle jag föredra puts. (Tycker om massiva, gedigna, hållbara, tysta, enkla, robusta, lättskötta material med välkända egenskaper.)

4. A
    Medlem Nivå 1
    Anledningen att vi bygger panelen före taket är kostnaden. Vi har en del att bygga detta året men vill få ut panel på väggen för utseendet. Frigolitvägg är inte så snygg :)
    Anledningen till att vi valde denna konstruktion är för att den också är som en mur då vi har sutterängtomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2350.jpg