Vägg eller tak under snedtak?

3k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Funderar över hur man ska göra med snedtaket på ovanvåningen.

Jag har för mig att de flesta 1½-plans hus jag varit i har haft snedtaket klätt som en vägg. Det vill säga tapetserat ända upp till taket.
    Men på en massa bilder jag sett på internet har man valt att ha takbeklädnad ner till kattvindsväggen.

Vilket är bäst/snyggast igentligen?

2. K
    Medlem Nivå 2

Re: Vägg eller tak under snedtak?

Jag tycker att det ser trevligast ut med takbeklädnad i snedtaket. Har precis helrenoverat två rum och satte pärlspont i snedtaket. Har dock förhöjt väggliv så att den lodräta väggen är cirka 150 cm hög.

3. ¤ akila ¤
    Medlem Nivå 8

Det beror väl lite på hur snedtaket lutar och hur högt det slutar över golvet. Som i klabbans fall med 150cm hög vägg hade det nog sett kul ut med tapet i snedtaket. Men går snedtaket nära golvet med nära lodrät lutning (hänger du med på vad jag menar?) är det nog bättre med tapet. Men som mkt annat är väl detta en smaksak så personligen hade jag valt takbeklädnad i dom flesta fallen.

4. S
    Medlem Nivå 6

Hmmm... Takbeklädnad säger ni.. :D

Den lodräta väggen är 120cm, och taket luta 38grader. Det helt vågräta taket är 160 cm brett.

Jag får grubbla på den i kväll.... ::)

Under tiden får gärna fler komma med synpunkter och åsikter... ;D

5. D
    Medlem Nivå 3

Vi har också 38 grader och 120 cm lodrät vägg. Vi har valt att betrakta det som tak, och det var tur för det hade husleverantören också gjort i sin materialsats...

Jag tycker det blev bra, vi har vita huntonitskivor och det ger ett bra ljus i rummen när det även sitter på snedtaket.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: