Byggahus.se

Vägförening kräver pengar

1. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 4

En kompromiss har jag ju försökt med i form av atg sladda/skrapa vägen vilket dom sa nej till, dom vill grusa och dom vill att jag sla stå för det. Jag vill veta vad lagen säger och vad jag har för möjligheter och vad som gäller. Och jag börjar se en röd tråd genom alla svar = det jag tänker är sunt och bör beaktas som rimlig ersättning för samfälligheten och det innebär i praktiken att betala mer än alla andra men inte 100% .

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Men, som Avemo skriver, är detta en vägförening registrerad hos och upprättad av Lantmäteriet? Om inte, vad är det för någon "lös" förening?

Ditt resonemang, TS, om ersättning låter rimlig.

3. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 4
    Jag har varit inne på lantmäteriet och ketat men vittar inget om någon samfällighet. Jag hittar heller inget om em luftledning som löper jäms med hela norra sidan, när jag pratade med vattenfall som äger ledningen sa dom att dom inte visste något om denna ledning. Dom ser att den finns och att dom äger den men inga servitut på den och ville jag rota i det skulle jag ringa något nummer som kopplar mej till någon som kopplar som kopplar mej som kopplar mej och jag ger upp och låter den vara (det var så det gick till) ...

Kanske har jag missat något på lantmäteriet, någon som vet vart exakt det brukar stå isåfall om samfällighet?

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Logga in på Min fastighet.

Klicka på din fastighets namn,

Välj fliken "Ägande":

Skärmavbild 2019-11-10 kl. 19.21.52.png

Titta under:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-11-10 kl. 19.20.56.png

Där ska vägen finnas som en gemensamhetsanläggning.

• Laddar…
  5. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Jag skulle nog passa mig för att lägga ut komplett fastighetsinfo på ett forum...

6. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 4
    • Laddar…
  7. F
    Medlem · Nivå 6
    Kolla under fliken “rättigheter”

8. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 4
    Såhär ser det ut under fliken "rättigheter"

9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Eftersom det inte finns något som tyder på att din fastighet har del av gemensamhetsanläggningen, kan det vara så enkelt att den inte är en del av någon vägförening?

Så här står det på ortens vägförenings hemsida:

"Gränserna för väghållningsansvaret inom tätorten är synnerligen splittrad. För vissa gator är väghållningen uppdelad i flera delsträckor som är fördelat mellan vägföreningen och staden vilket innebär att medlemsavgift utgår för flera fastighetsägare men inte för grannarna på samma gata."

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Ja, nu blir man ju ännu mer intresserad av bilder, eller i alla fall en karta.

Hur lång vägsträcka har du egentligen nyttjat, och hur lång är den totala sträckan av vägen föreningen anser behöver grusas om, exempelvis. Jag tyckte jag läste något om 70 meter exempelvis. Är det sträckan alla transporter gått, eller har vissa åkt annan väg?

Kom gärna med lite mer basinfo så blir det lättare att kommentera och ge råd.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 8
    Min erfarenhet säger att det alltid är bättre att bita i det sura äpplet och betala och nästa gång vara noggrannare med avtal och dokumentationen innan man sätter igång.

Visst verkar vägen vara delägarförvaltad och man kan hävda att om ingen samfällighet finns kan ingen ta betalt och sen tvinga fram en samfällighet då det inte går att ha en delägarförvaltad väg om man inte är överens. Jag tror du nog har goda utsikter att slippa betala i pengar men sen kommer kostnaderna för skapandet av samfälligheten mm mm

Men skiter man i följdproblemen så är det väl att vägra tills man har en dom mot sig...

/ATW

• Laddar…
  12. F
    Medlem · Nivå 13
    Har du mer information hur den avgiften ser ut mer exakt?

13. B
    Medlem · Nivå 7
    Skilj på sladd och hyvel när du pratar vägunderhåll.
    Sladden jämnar ut gropar och gör vägen plan.
    Hyveln kan dessutom flytta material i önskad riktning tex för att bombera vägen, dvs göra vägbanan hög på mitten.
    Så säger du sladda vägen förstår jag att de säger nej.

14. M
    Medlem Nivå 17
    ... är mest pensionärer med sommarstugor som vill att de större fastighetsägarna med tung trafik skall betala mer än de gör idag.

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 17
    Så TS är en av alla dessa som lägger upp Göteborgs lera i Härryda kommun. Det har blivit en riktig affärsidé, överallt ser man gamla åkrar och ängar förvandlas till lerhögar. :)

Men vi får börja med om din fastighet är formellt med i vägsamfälligheten eller ej. Finns det andra vägar till/från din fastighet, antingen på karta eller i lantmäterihandlingar?

Vad som är rimligt att åtgärda? Jadu, att alltid lämna vägen något bättre än den var innan är ett säkert tips för att slippa bråk.

• Laddar…