Byggahus.se

Vägförening kräver pengar

1. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Jag förstår processen som att det är fastighetsägarna som tar initiativ till förrättningen och kontaktar Lantmäteriet. Då är det naturligt att de som har faktisk nytta av gemensamhetsanläggningen (samfälligheten) går samman. En gammal avstyckad fastighet där tanken för ett antal årtionden sen var att bygga ett småhus men inget byggdes har troligen inget behov av samfälligheten så den lämnas utanför processen.

Vi får heller inte glömma att vi har en helt annan transparens idag än förr gällande fastigheters existens. Några klick på Hitta.se och kan vi identifiera vilka fastigheter som finns i ett område. Förr gick de flesta på hörsägen i dessa frågor.

• Laddar…
  2. D
    Medlem · Nivå 20
    Det är snarare samfälligheten som inte vill ha oanslutna fastigheter längs vägen.

• Laddar…
  3. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 3
    Den som ägde tomten tidigare bodde på vägen ovanför, den ingår ej i samfälligheten. Denna tomten blev deras baksida och dom hade tanken att göra något i anslutning till sitt egna med den. Men sen sålde dom och flytta men behöll tomten pga det rådde byggstopp från flygplatsen och tomten var värdelös. Byggstoppet släpptes och dom sålde till oss. Så tidigare ägaren var inte medlem i samfälligheten men bodde i området . Jag tror man skitit i denna fastigheten för man trodde aldrig någon skulle bygga på den, ni kan ju själva tänka hur den såg ut med tanke på trafiken för att göra den byggnadsklar.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 3
    Hur går det för dig? Fått någon att promenera vägen med dig än?

5. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 3

Efter att jag bad om att få en kopia på stadgarna och i samma mail fråga om vi kunde gå på helgen istället har jag inte hört ett ord :/

• Laddar…
  6. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 3
    Nu kom det ett mail igår:

"Hej!
    Nu samlas vi kl 15 på söndag den 1 december en stund och vandrar från Hällingsjö hus och Woodman utmed Katrineforsliden för att se vad som måste ordnas innan vintern.
    Väghållaren Bengt i Huvdaby sluter upp och övriga som ingår i denna mailkonversation hoppas jag kan komma också."

Inbjudna är jag, Martin, ordföranden, ordförandes vad jag förmodar syster för dom bär samma speciella efternamn, industrin bredvid oss, väghållaren samt personen som skickat mailet som är ett nytt namn.

Har kollat med min vän och han kan följa med också så ska bli intressant att se vart detta landar. Är ju possitivt att båda industrierna längs vägen är medbjudna samt ordföranden vilken jag räknar med pratar för samfällighetens räkning. Kanske kan vi komma överrens om fördelning av åtgärder, det kommer vara min känsla i ingången till detta möte i alla fall så får vi se om den ändras under tiden.

• Laddar…
  7. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Bara för att vara sån: väghållare är väl föreningen, inte den som gör jobbet.

Men bra att ni kommer vidare. (y)

• Laddar…
  8. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 3

Vad jag förstår så är väghållaren någon som samfälligheten betalsr för att ta hand om vägen åt dom i form av plogning typ. Han är alltså inte med i samfälligheten på något vis mer än att han ställt krav mot förreningen att vägen skall grusas om (vilket är en konstig årstid att begära en sådan åtgärd vad jag förstår) ..

Jag har funderat lite över varför jag inte fått svar på mitt mail angående en kopia på stadgarna? Och jag undrar vem avsändaren till mailet är, det är signerat med "via styrelsen Vadets vägsamfällighet" ... är hon medlem i styrelsen eller är det någon extern kraft styrelsen tagit in eftersom inte ordföranden själv skriver?

• Laddar…
  9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Det är nog bara ett missförstånd angående terminologin. Det är kanske entreprenören som sköter vägen som de felaktigt kallar för väghållaren.

• Laddar…
  10. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Perfekt(y) När du bekräftar ditt och din väns deltagande så fråga då vem (roll) som skickat mailet samt efterfråga stadgar så att du kan förbereda dig.

11. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 3
    "Hej,
    Jag och en vän som är lite mer kunnig på området kommer delta på söndag.

Har bara 2 frågeställningar. Vad har alla deltagare för roll samt om jag kunde få en kopia på samfällighetens stadgar som jag efterfrågat tidigare?

Mvh"

12. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 3
    Då har vi gått rundan idag. Saknades lite personer, deltagandes var jag, min vän, väghållaren, en man som bor på vägen samt avsändaren till inbjudan. Martin och ordförande var frånvarande.

Alla gick att prata med utan avsändaren, hon precis som ordförande pekar på allt som är fel på vägen och hänvisar ALLT till våra transporter. Är SÅ glad att jag tog med en vän som hade svar på tal om vad allt hon peka på innebär och vad som är orsaker till detta. Alla är överrens om att vägen är dålig, alla är överens om att vi slitit på den, alla är inte överrens om hur mycket (alla är överrens utan avsändaren).

Allt sluta i att vi skall ordna innerdelen på svängen nedanför oss samt dika ur hela diket på motsatt sida vägen från våran fastighet. Jag skall även fylla på grus i en kurva längre ner på vägen för att fylla i ett längre spår. Sedan la jag frivilligt in att fylla alla pothål på hela sträckan för att visa god vilja samt att jag skall köpa ett lass material och fylla på högarna utmed vägen så folk kan fylla hålen själva när dom uppstår.

Har en stark känsla av att denna historien inte är slut, nu har vi släckt branden men det kommer nog fortsätta i vår när dom skall göra lite andra grejjer dom prata om. Och när vi dessutom skall försöka bli medlemmar i samfälligheten utan att bli lurade.

Fortfarande inte fått några stadgar trots att jag frågat 2 gånger. Sedan var avsändaren sur på mej för att vi inte betalat någon avgift till samfälligheten, hon kunde inte förstå att vi inte är med i någon samfällighet och de ska minsann gå automatiskt via lantmäteriet med en förrättning osv osv..

Men men, nu har vi åtgärdsplan, alla överrens (nästan), vi kan fortsätta och istället koncentrera oss på att ta emot huset på onsdag :)

Återigen, SÅ GLAD att jag tog med någon som faktiskt vet vad han pratar om och dessutom kunde göra de utan känslor inblandat. Annars hade vi aldrig landat i detta idag, vi hade landat i att jag blivit förbannad på avsändaren för att hon hela tiden försökte säga att mina transporter är ända orsaken till vägens skick. Ett exempel, hon peka på ett ställe där vägen varit lerig och sa att det är vårat fel. Då peka han fint på kanten och sa "titta här, det är ju en grässvåle här jämns hela vägen och ett dike som är helt igenväxt. Det säger ju sej självt att det blir stående/rinnande vatten på körbanan här när vattnet inte kan försvinna och då blir vägen kladdig när det regnar med eller utan lastbilar. Och gräset är ju inte en konsekvens av transporter" då fnös hon och sa att "det kan man ju tycka" sedan gick vi vidare <3

• Laddar…
  13. D
    Medlem · Nivå 20
    Jag tycker synd om honom som bor på vägen;)
    Väghållaren är som tidigare nämnts vägföreningen, inte en person i det här fallet.

Det är fullt rimligt att du betalar motsvarande vad avgiften skulle vara även om du inte är medlem. Sedan ska ju den formalian fixas naturligtvis.

14. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Skönt att komma vidare, en tanke är att få detta i skrift och göra avslut så det inte blossar upp igen.

Mao en tydlig fördelning med vad dina resp deras åtaganden är OCH att det tydligt framgår att det inte kommer något ytterligare krav på dig i detta ärende.
    Om jag vore dig hade jag dessutom inte åtgärdat något på vägen innan alla påskrifter är gjorda, var noga med vem som skriver på och i vilken roll.

Ang din anslutning till samfälligheten så bör du antingen separera den helt eller också få med hela (stadgar först, ansökan, beviljande, tariff etc). Ingen halvmesyr då du lätt hamnar med Svarte Petter.

Tack för exemplarisk återföring och lycka till med det sista nu.

15. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 3
    Väghållaren är en person som får betalt för att ploga i detta fallet.

Ja de kan vara rimligt, men då måste man ju höra av sej och be att få avgift betald och hur mycket osv. Men man kan inte komma på en vandring av vägen och vara sur för att vi inte betalt till något vi inte är medlemmar i och knappt visste om fanns tills allt de här drog igång. Våran avsikt är ju att bli medlemmar och betala som alla andra såklart :)

• Laddar…