Byggahus.se

Vägen till organiserat garage, hjälp

1. F
    Medlem · 212 inlägg
    Hej!
    Som rubriken lyder så har tiden kommit för att ta tag i denna del av huset som endast fått lite akut nödhjälp hittills sedan vi flyttade hit för ca 2 år sedan. Utrymmet är på ca 35 kvm och höjden är inte ens 2 meter. Tidigare garage jag hade var ca 80 kvm och 2,5 takhöjd. Samtidigt har inte mängden prylar minskat, speciellt inte eftersom vi i samband med flytten fick ett till barn.

Tänkte först bara fråga om tips på bra förvaringsbackar men insåg att det kanske finns fler möjligheter att utforska än att bara kasta ner allt i robusta backar och ställa på hyllan, även om det kanske är bästa lösningen för vissa saker, vad vet jag?

Vad jag förstått så är jag inte ensam i detta problem och jag hoppas många kan dela med sig av sina lösningar som fler får ta del av.
    Jag tänkte blotta mig och visa mitt utgångsläge och samtidigt fiska efter smarta förvaringslösningar för respektive kategori.
    Jag inser att det finns många nivåer när man pratar om att fixa i ordning garage. Jag tänker mig ingen totalrenovering utan mer använda det jag har och ev komplettera med några inköp för att skapa bättre förvaring.

Det som behöver ha sin plats i garaget är:
    - Odlingsprylar (krukor, hinkar, pinnar, bevattning)
    - Säsongsprylar (cyklar, gräsklippare, häcksax, trimmer, skottning, ovanmarkpool, solstolar, pulkor, snowracer m.m)
    - Måla (färg, spackel, fog, penslar, roller m.m)
    - El
    - VVS
    - Överblivet material som är för stort för att bara slänga bort.
    - skidor, skridskor, bollar, pjäxor, hjälmar.
    - en liten del av vandrings/fiskeprylarna
    - Biltvätt
    - Verktyg (detta har jag iaf lagt lite tid och pengar på) så där har jag iaf en plan.

Vissa saker som inte används så ofta har jag möjlighet att förvara på annan plats som jag har med mina mekverktyg, domkraft, m.m. men sådant jag vill ha till hands ska finnas i detta garage.

Det hela känns lite övermäktigt just nu men min plan just nu är:
    - Försöka rensa och sortera bort skräp och "bra att ha-saker"
    - Byta belysning
    - Bygga längre arbetsbänk mot väggen med fönster med plats under där man kan rulla in större saker (dammsugare, pall, högtryckstvätt) under. Tänker en bänkskiva på en regel mot väggen och ben i framkant.
    - Sortera allt enligt kategorier enligt ovan.

Så jag ber er, bomba mig (och andra som ev läser detta) med inspiration på era lösningar som ni tycker fungerar bra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20230201_101445.jpg
    20230201_101449.jpg
    20230201_101453.jpg
    20230201_101515.jpg
    20230201_101522.jpg
    20230201_101541.jpg
    20230201_101551.jpg
    20230201_101555.jpg

• Laddar…
  2. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 5 195 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Är garaget uppvärmt? Tror inte jag såg någon info om detta? Eller så läste jag dåligt. Om inte så är färgförvaring inget som du skall sikta på.

3. M
    Husägare · 723 inlägg

mrsnhp

Husägare
    Vi kör med Elfa hyllsystem med skenor vid taket där man hänger upp de lodräta listerna. Det finns massor med olika konsoller, hyllor, krokar och verktygstavlor vilket gör det lätt att anpassa till olika sorters prylar. Längst upp har vi tex konsoller med en sorts stopp-pinne, vilket blir bra förvaring för långa saker (överblivna lister, reglar m.m hos oss, men skulle även funka för tex skidor). Hyllplan för färgburkar, lådor osv. Stora krokar för spadar och sånt. Verktygstavlor för handverktyg. Allt har justerbara höjder så att man kan optimera och slippa ha en massa luft emellan grejerna. Alla grejer ska ha en plats/krok eller en låda, så blir det lätt att hålla ordning.

Vi använder mest fällbackar och Ikeas Samla-lådor, men även Smartstore är bra om man vill ha lock. Det viktigaste är att man märker upp lådorna så att man snabbt hittar rätt låda. Jag gillar att ha lådor utan lock, då slipper man öppna och stänga lock varje gång man ska plocka undan något. Dessutom lockas man inte att stapla lådor på varandra. Bättre att skaffa ett hyllplan till om det finns så mycket luft mellan två hyllplan.

Det kan låta som att vi är ordningsamma pedanter, men det är precis vad vi inte är. Det är därför vi behöver ha system där det är lätt att plocka undan efter sig på ”rätt” sätt, och därmed även lätt att hitta det man behöver :)

• Laddar…
  4. M
    Husägare · 723 inlägg

mrsnhp

Husägare
    Garaget i nuvarande huset är inte fixat än, så spadförvaring, lister och reglar kan jag inte visa (har inga bilder från förra huset). Här är några bilder från pannrummet, där vi har verktyg och bygg/el/data-grejer. Krukor, jord och färg har vi i ett annat rum, men det är samma princip förutom att det just nu är ivar-hyllor istället för Elfa. Det viktigaste är att man kan justera hyllplanen i höjdled och slippa onödig luft.

FA4413FE-FBFB-4E74-BB86-8AA07343CB80.jpeg

3658F0FB-72D8-437A-A58A-49D612F6159A.jpeg

4C4CE669-5197-49C8-B9C3-31801F61F184.jpeg

• Laddar…
  5. K_arlstrom
    Verktygstokig · Norrbotten · 772 inlägg

K_arlstrom

Verktygstokig
    Utmaningen är att få in så många kvadratmeter hyllplan som möjligt, och ändå lämna plats för "allt annat". Djupa hyllor har jag personligen svårt för, går inte att komma åt det som står längst bak.

Sen kan det även vara värt att kolla på hur mycket som klarar kall förvaring bra, och flytta ut det i ett annat förråd :thinking:

6. F
    Medlem · 212 inlägg
    Det borde jag nämnt så klart. Ja, det är uppvärmt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.