Byggahus.se

Väg till fastighet?

1. W
    Medlem · 7 inlägg

Walk

Medlem
    Jag köpte fritidshus för ett par år sedan i Bohuslän och har ingen väg fram till tomten utan det är en ~ 100 m från vägen där en liten p-ficka finns.
    Det är äng/åker man går över för att komma till huset.
    Det finns en ko stig som det går att köra på fram till tomten vår-höst om det inte är för blött, men mark ägaren vill inte att jag använder den utom i nödfall då den arrenderas ut till hö bonde och den förstörs om man åker där för jämnan.
    Fick åka över med tegel till murstocken när den behövde renoveras, men bära allt virke till altanen från bilen och vill ju inte hamna på ond fot med karln så det är bara och bära.
    Då jag nyttjat huset som fritidshus var det inga större problem å gå från bilen.
    Men har sista halvåret flyttat ut mer permanent till huset så nu har jag gjort mig av med min lägenhet till slutet av sommaren.
    Jag har försökt prata om att få köpa en strimma mark eller bilda ett servitut med markägaren, för att kunna få till en grusväg fram till tomten.
    Men han vägrar att gå med på något av det och säger blankt nej, vill inte finna någon lösning längs ytterkant eller ko stig.
    Försökt och tyda jorda balken § 14 utan större framgång.
    Jätte tacksam för all hjälp om vart jag kan vända mig då jag kört fast.

2. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 824 inlägg

harry73

bra på allt
    Ring lantmäteriet och fråga dom om det finns ett vägservitut.
    Det låter osannolikt att det inte skulle finnas. Därefter får ni begära lantmäteriförrätning för att få servitut.
    Utan väg har huset i princip inget värde

3. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 475 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Eller gå in på "min fastighet" på Lantmäteriets hemsida och kolla i fastighetsregistret om det finns upptaget något servitut.

• Laddar…
  4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Borde finnas rätt till väg, väldigt ovanligt med fastigheter utan möjlighet till väg.

5. W
    Medlem · 7 inlägg

Walk

Medlem
    Det är en tomt avstyckad från en stor familje gård och det är byggt ~1930 å utbyggt ~1960. Så inget väg servitut har funnits då jag är första ägaren efter avstyckningen.
    Tittar lite på räddningsväg och får fram att max 50 m från husets bakre vägg, kanske en infalls vinkel då det är ~80m fågelvägen?

6. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Har du kollat med lantmäteriet? Låter tveksamt.

7. W
    Medlem · 7 inlägg

Walk

Medlem
    Ska ta kontakt med lantmäteriet å se vad dom säger, finner ingenting på 'min fastighet'.
    Se vad dom tror om en lantmäteriförrättning - vägförrättning.
    Detta är dock utanför detaljplans område.
    Samt ta kontakt med brandförsvaret gällande räddningsväg.
    Trodde inte det skulle bli såna här problem å få till en väg på landet..

Tack för era svar.

8. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 824 inlägg

harry73

bra på allt
    Det jag förväntar mig är att du får använda samma väg som andra hus på stamfastigheten. Eventuellt gjordes en servitut för en ny sträckning, men byggdes den nya vägen aldrig eftersom det bara bodde släkt och man delade befintliga vägen

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 999 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Du kommer att få rätt till väg via lantmäteriet om du inte redan har det. Dock är det inte 14 § JB (det finns flera 14 § i JB då den är kapitelindelad, men jag tänker inte ens gissa vilken du menar) utan 49 § anläggningslagen. Kanske blir det kostigen ut till närmsta enskilda/allmänna väg, kanske något annat och kanske blir det delvis som del i en gemensam väg.

Kanske blir den vars mark du ska korsa sur, men det är väl trots allt han som styckat av och sålt fastigheten? Höbonden bryr sig nog inte nämnvärt.

• Laddar…
  10. W
    Medlem · 7 inlägg

Walk

Medlem
    Tack för den nötegårdsgubben!

Ja precis det är han som styckat av denna fastighet, det har aldrig funnits någon väg upp till huset då föregående släkting som avlidit tydligen cyklade sen har huset stått tomt en tid å han mäktade inte med å rå om de antar jag, därav försäljning.

Vet du även vem som får stå för notan av vägen jag eller han?
    Då blir det tvångs servitut eller vad det heter?

Sur har han alltid varit å hans tant är som ättika, märkligt men antar att dom hade väl inte tänkt sig en permanent boende på 'deras' gård.
    Det var inte på detta vis från början när man nyttjat huset som sommarstuga.

11. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Om man får ett servitut får man numera i allmänhet rätt att anlägga väg, dvs du får betala själv, i och med att det inte finns någon riktig befintlig väg.

• Laddar…
  12. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Som Anna skriver är det du som får betala. Och då är det anläggande av väg, lantmäteriförrättning samt intrångsersättning till den vars mark tas i anspråk som ska betalas (listade dem i förmodad fallande ordning). Det kan dock som andra varit inne på funnits ett villkor om rätt till väg i avstyckningsbeslutet, och då borde du ju i alla fall slippa ifrån intrångskostnaden, men den är nog rätt liten ändå. Men oavsett, be lantmäteriet kolla vad som finns, allt gammalt är inte digitaliserat.

Sen om vägen inte går ut till allmän väg, utan en vägsamfällighet, så blir du nog ansluten till den med.

• Laddar…
  13. W
    Medlem · 7 inlägg

Walk

Medlem
    Okej får man lägga vägen själv eller hur fungerar det nån som vet?
    Grävare får jag köpa in men rulla ut markduken sen har jag lastbils kort så skulle kunna fylla på allt material å plana ut det avsluta med att packa ihop det med lastbilen.

Mycket tacksam för eran kunskap!

14. W
    Medlem · 7 inlägg

Walk

Medlem
    Dom äger sista 3~500 m av grusvägen innan är det en annan ägare av den första biten tills man kommer till asfalten.
    Är det en samfällighets väg då?

-Harry, det är överenskommelse sen jag köpte fastigheten att jag får parkera där. Hade inte köpt om jag vart tvungen att gå från asfalten kan jag säga.

Betalar jag varje år för servitutet eller är det en gång när vägen anlagts ?

15. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Är det en grusväg som går över flera olika fastigheter och som nyttjas för alla fastigheterna är förmodligen en gemensamhetsanläggning, ja. Den äger man tillsammans och betalar underhållet för efter hur stor andel man har. Andelstalen bestäms utifrån hur stor nytta man har av vägen och hur mycket man belastar den.

Är ni tre som delar på vägen och du är längst bort och således nyttjar längst sträcka (allt annat lika) kommer ditt andelstal att vara större än en tredjedel, då du har större nytta av vägen än exempelvis den som ligger närmast allmän väg.

Lantmäteriet skriver rätt fylligt om det här: https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...r/Fragor-och-svar-om-gemensamhetsanlaggningar

I praktiken är det ofta ganska enkelt. Själv är jag med i en vägförening, vi är fyra och jag har typ 38 %. Dock är en av delägarna en bonde med lite större marker och intressen i fler vägar än vår lilla stump. Så när något behöver fixas sköter han det praktiska, vare sig det är hyvling, kantklippning, omgrusning eller vad det nu är. Jag betalar min andel och försöker bete mig som folk... Kommer man inte överens med sina grannar kan det förstås vara svårare, men tanken med en gemensamhetsanläggning är ju att det är något alla delägare har nytta av.

Du betalar alltså löpande för vägens kostnader, men du betalar inget till markägaren mer än en engångskostnad för det intrång det är att marken tas i anspråk för vägändamål, utan du betalar din del av föreningens driftskostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.