Byggahus.se

Väg på fel sida tomtgränsen. Hur hanterar jag detta på bästa sätt?

7k läst  20 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Vi bor i ett hus på landet sedan 17 år. Strax efter att vi flyttade hit fick vi ny granne som gärna pinkar in reviret och inte ser på oss med särskilt blida ögon. Snarare så tar dom varje tillfälle för att med inlindade ord förklara att vi inte är önskvärda. Vi har försökt få dem att ändra sig. Bakat sockerkakor till dem och skjutsat dom in till stan när de har behövt hjälp men inget hjälper.
    Här är problemet: Vi har ett servitut där det står att vi har rätt till utfart över angränsande samfällda vägar. Vår fastighet ligger mellan grannen och byvägen men grannen äger mark utmed vår tomt och fram till byvägen och enligt lantmäteriets kartor går vägen på deras mark, där av vårat servitut. Grannarna har varit väldigt stirriga över den här vägen, velat flytta den längre in på "sin mark" och andra konstigheter men vi har inte brytt oss, vi har ju servitutet. Plötsligt så väljer de att bygga en helt egen väg fram till sin fastighet men de fortsätter ändå att trafikera den gamla vägen. Till slut blev jag nyfiken och började undersöka lantmäteriets kartor. Det visar sig att den gamla vägen är feldragen och går innanför våran tomtgräns. Grannen har inget servitut på den gamla vägen som antogs gå på deras mark. De har gjort en egen väg till sin fastighet och jag ser ingen orsak till att de ska fortsätta trafikera "min" väg. Hur går jag till väga för att få dem att sluta trafikera genom vår tomt? Så kliar hornen i pannan lite... Som jag tolkar servitutet så får vi även använda grannens nya väg som utfart? Inte för att jag kommer att göra det, men kunde vara ett sätt att trycka till dom om de fortsätter, tänker jag. Vore tacksam för råd.

2. M
    Medlem Nivå 16
    Om ni kan komma ut till allmän väg via egen mark så innebär inte det att ni får köra över grannens mark bara för att det skulle passa bättre. Om vägen ligger på er mark får ni använda den. Grannens nybyggda väg ligger på grannens mark och den får han använda.

Jag antar att ingen av dessa vägar ingår i någon vägsamfällighet förstås.

Rita gärna en bild (med ungefärliga avstånd).

3. mangen5
    Medlem Nivå 3
    Ett kort svar:
    Har ni bott grannar i 17 år så skulle iaf inte jag börja bråka om detta nu. Mer eller mindre grannsämja är värt mycket och har ni stått ut med varandra i 17 år så blunda för det här. Men jag förstår din känsla och även mina horn kliar ibland. Det är bara att klia tillbaka...

4. J
    Medlem Nivå 1

Ett försök till karta.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Karta.gif

Jag tycker inte han har skäl att trafikera vägens sträckning, Han har anlagt en egen väg. Har inget servitut för att köra genom våran tomt. Enda orsaken till att han kör genom vår tomt är att brevlådorna står mellan den nya och gamla vägen. På så vis så slipper han vända bilen.
    17 år av ensidig grannsämja börjar tryta ganska ordentligt. Men frågan är. Har jag lagen på min sida om jag nekar honom från att trafikera genom vår tomt? Jag vill ha på fötterna innan jag tar upp frågan med honom på allvar.

5. M
    Medlem Nivå 16
    Från det du har berättat tror jag inte han har rätt att köra på din väg. Gäller att ni är säkra på gränserna bara, så inte ni upptäcker att "din" väg går in en decimeter på hans mark! :)

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Känns som en lite onödig eskalering av förhållandet. Om du nekar honom att använda vägen så är dte ganska stor chans att han säger "jasså" och fortsätter använda vägen.

Det enda du kan göra då är att polisanmäla för egenmäktigt förfarande, polisen kommer att lägga ned utredningen innan du ens hunnit lägga på luren. Om de mot förmodan kontaktar grannen så kommer han att säga att vägen ligger på hans tomt. I det läget finns det inte en chans att polisen utreder mer.

Slutresultatet blir att grannen vinner och tom. kan triumfera.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Och tittar man på din ritning så ser det ut som din tomt inte har en riktig gräns mot vägen, du måste passera lite över grannens eller annan tomt för att komma ut.

8. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag förstår tanken på att kunna "jävlas" med grannen men det känns som det är alldeles för mycket osäkerhet.
    Du får väl ta in lantmäteriet och be dom mäta ut din tomt. Då har du verkligen svart på vitt vad som gäller. Annars så är frågan om det ändå är bättre att bara lägga ner....
    Trots alla dessa år.

9. D
    Medlem Nivå 7
    Sätt upp ett staket längs dina tomtgränser. Han kan ju knappast köra igenom staket. Och staket det får man bygga.

10. Haba_tsutt
    Medlem Nivå 6
    ett par välplacerade stenbumblingar på rätt ställe, ser till att den trafiken slutar. Det gjorde vi när halva byn använde sig av en del av vår sommarstugetomt - år av genande hade gjort det till allmän väg.

11. G
    Medlem Nivå 6
    Eller anlägg gräsmatta på din tomt (=gräv Upp Vägen....).
    Få gränserna utsatta innan bara.

Men, som sagt, Det känns som en onödig eskalering, har du saknat marken?

12. A
    Medlem Nivå 7
    Dubbelkolla verkligen var gränsen går, ritningen ger mig en känsla av att ni har mätt ut X meter från huset f¨örr att det är ritat så på lantmäteriets karta. Huset är tyvärr inget tillförlitlig fixpunkt för tomtgränser (ni kunde ju ha bygg om huset). Så utan markering på/i mark (t.ex. rör el. sten) är endast lantmäteriet som vet/kan bestämma tomtgränsen.

13. B
    Allvetare · Nivå 14
    Ja, eftersom TS bor "på landet" enligt egen utsago, så är risken stor att lägesnoggrannheten för byggnader på lantmäteriets karta är ganska låg. Ibland har de bara en schablonbyggnad (dvs en standardrektangel) inlagd på en ungefärlig koordinat. Jag skulle INTE vidta några åtgärder med vägen förrän jag hade fått reda på exakt var tomtgränsen låg.

14. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla era funderingar kring problemet. Jag har hittat järnrören som markerar gränsen, så där är inga tveksamheter. Jag ska försöka träffa en kunnig på kommunen på måndag för att ta reda på vad som gäller.
    Idén med att sätta upp ett staket är strålande men helst vill jag ge honom argument där jag har rätt och han fel så att han ändrar sig frivilligt. Vill verkligen inte trappa upp en redan sur situation men känner att dom verkligen söker konflikten. En kväll kom barnen och berättade att grannen helt sonika hade promenerat rakt över vår tomt. Vårat hus står öppet för alla och våra andra grannar stövlar in och tar en kopp med oss när andan faller på, men en som bara trampar över tomten utan att ens ha ett ärende gillar jag inte.

15. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag undrar vem som är den "sure" skulle någon av mina grannar (mer eller mindre populära) gå över min tomt skulle jag max bli nyfiken på vart h*n var på väg. Att reta upp sig för tycker jag nästan verkar lite sjukt.