A
Hej.

Någon som med framgång använder vädertimern?

Jag har 1100kvm gräs och en 330x som går tredje året, har inte uppgraderat programvaran från original ännu, dels för jag inte orkat, dels för jag är rädd min dockning slutar fungera (som är väldigt speciell och emot alla regler).

När jag testar vädertimer på medel, gör den en klippsession per dag = ca 3 timmar.
Ställer jag upp den på 'hög' klipper den hela tiden vad timern tillåter, från 0600 - 2300, och det är mer än nödvändigt och mer än jag någonsin klippt med manuellt. Gräset blir nedkört och ligger på många ställen.

Så i mina ögon fungerar det inte alls. (och ja, jag har nya knivar som är sylvassa.)

mvh
Janne

Ställde in min 420 på medel och att den max får gå mellan 10-22 för å slippa så lite dagg som möjligt och den klipper alla dom 12 timmarna inne på tredje dagen nu. Jag har ca 900kvm gräs.

Vädertimern styrs av hur tungt knivdisken går. Så det är ganska mycket som kan påverka funktionen. Slöa knivar, gräs sort och hur tätt det växer, klipphöjd m.m Funktionen är ju smart tänk men det låter bättre än vad det är tyvärr. Det är som sagt svårt att få någon precision i det.

A
Jo det förstår jag och som jag säger.
-Jag har sprillans nya knviar med detta test eftersom jag vet det påverkar.
-ytan är bara ca 1100kvm, vilket jag tidigare klippt perfekt med ca 8h per dygn under hög tillväxt.
-nu med vädertimer har den gått max vad timer intervallet tillåtit 17h/dygn med resultat att gräset blir nedtrampat, så den känner klart inte av det korrekt. Detta är med inställning 'HÖG'.

Vilken klipphöjd kör du? Men som sagt det är mycket som spelar in. Kolla även så att hasplåten under knivdisken snurrar fritt och lätt. Som sagt det är känsligt och svårt att få till. Jag rekommenderar alltid manuell inställning.

A
Jag kör 7cm klipphöjd och plåten är blank och fin och snurrar mycket lätt. Klipparen är i gott skick. Det enda som inte är gjort är uppgraderingen som jag skrev.

Det jag önskar med denna tråden är att höra andras erfarenheter av de som lyckas använda vädertimer. Kanske har de (om det nu finna några) senaste programvaran.

# Programvara
När vi ändå är inne på det, någon som vet var man kan ladda den sjäv?

Min klippare är 7 dagar gammal och tror jag har den senaste programvaran och kör på klipphöjd 3 om det skulle hjälpa mitt senaste svar

Om du tycker den går mycket. Varför kör du inställning Hög? Sätt den på låg klipptid i vädertimer menyn istället. Eller går den för lite då? Kolla även så det inte har lindats gräs runt knivdiskens axel. Det står ju även i manualen att det kan ta ett par dagar för den att lära in hur mycket den behöver klippa.

Redigerat:
A
Om läser mitt original inlägg så står det där. att vid 'medel' så gör den bara ett pass = ca 3 timmar. Det är på tok för lite och på 'hög' går den hela tiden. Så att ställa den på 'låg' verkar helt ologiskt, men värre saker har hänt :D

Nä inställning Låg är då inget alternativ. Men testa med Medel igen och låt den gå några dagar och se om det ändrar sig något och vill köra mer. Det tar ju liksom några dagar för den att förstå hur mycket det växer.

A
redan testat det, den fick gå 4 dagar på 'Medel' och då var gräset så långt, så jösses jag såg knappt klipparen bland tuvorna.

Ja då vet i tusan. Kanske testa lägre klipphöjd men det kan man tycka inte ska behövas. Men som sagt det är svårt att få till. Har själv inte vädertimer på min 310:a. Men jag har lite olika grässorter på olika ställen på mattan och på vissa ställen är den mycket mer benägen att vilja spiralklippa än på andra ställen på gräsmattan. Det hade behövts lite fler parametrar än bara belastning på klippmotorn för att få det till att fungera riktig bra tror jag.

A
Att sänka höjden skulle bara innebära att det går tyngre för den tills den hunnit ikapp, det skulle inte påverka körtiden för vädertimern. Jag har kört den tillräckligt länge både på medel och hög för att konstaera att den inte fungerar som tänkt.

Min spiralklipper aldrig och den är på 'normal' för sprial, det påvisar att tallriken går lätt, gräset inte är för långt. Jag har också väldigt olika karaktär på gräset och snudd på komplex form på gården. 400m kantslinga och många kilar in och öar.

Det som är största problemet, vilket har med programvaran att göra, är att den punktklipper ofta på vissa ställen. Den går runt random och vänder mitt på öppna ytor. Annars så klipper den fint och uppför sig.

Det bör väl gå tyngre om du sänker klipphöjden. Gräset har ju en tendens att bli tjockare längre ner närmare botten. Att den punktklipper är väl inget problem, det är ju själva funktionen med GPS:en för att jämna ut klippningen. Och det märks ju mer på en komplex matta.

A
exakt det går tyngre med lägre kipphöjd, så hur skulle det påverka klipptiden för vädertimern med hög inställning? Kanske skulle den på 'medel' då klippa mer normalt, kanske men att sänka klipphöjden vore fel om det skulle få vädertimern att fungera bättre, fel sätt att lösa ett problem på, sen kan jag inte sänka den mer då får jag inget gräs kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.