2 357 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vädersäkrad lösvirke, byggfukt.
Hej,
v21 - v22 skall vi resa ett lösvirkeshus från fiskarheden och därmed snabbt som attan få det vädersäkrat.
Jag har en känsla av att trästommen bör torka ut ett par veckor innan man bygger igen några väggar, Finns det några estimat på hur många veckor som i regel krävs med värmefläkt surrandes för att uppnå en acceptabel fukthalt?
Frågan har lite samma karaktär som: Hur långt är ett snöre
Sitter och försöker planera in min semester på lämpligaste vis.
Frågorna:
1) Vad har ni för erfarenheter av byggfukten vid resning av hus?
2) Byggfläkt, Avfuktare eller båda delar?
3) Hur långt är det där jäkla snöret?
//Daniel
v21 - v22 skall vi resa ett lösvirkeshus från fiskarheden och därmed snabbt som attan få det vädersäkrat.
Jag har en känsla av att trästommen bör torka ut ett par veckor innan man bygger igen några väggar, Finns det några estimat på hur många veckor som i regel krävs med värmefläkt surrandes för att uppnå en acceptabel fukthalt?
Frågan har lite samma karaktär som: Hur långt är ett snöre
Sitter och försöker planera in min semester på lämpligaste vis.
Frågorna:
1) Vad har ni för erfarenheter av byggfukten vid resning av hus?
2) Byggfläkt, Avfuktare eller båda delar?
3) Hur långt är det där jäkla snöret?
//Daniel
Ett - Noll.
Två - Tveklöst jajamen! Tror jag....
Tre - Om du mäter avståndet mellan snörets mittpunkt och dess bortre ände och kallar värdet för Y så kan du stoppa in det i följande formel, där Z är längden på snöret: Kubikroten ur (två upphöjt till tre) = Z/Y
Tycker det här i stort sett täcker allt jag har att komma med i frågan (-orna...)
Två - Tveklöst jajamen! Tror jag....
Tre - Om du mäter avståndet mellan snörets mittpunkt och dess bortre ände och kallar värdet för Y så kan du stoppa in det i följande formel, där Z är längden på snöret: Kubikroten ur (två upphöjt till tre) = Z/Y
Tycker det här i stort sett täcker allt jag har att komma med i frågan (-orna...)
Jag tycker inte du behöver varken byggfläkt eller avfuktare. Du kommer resa huset under en period när det normalt är som absolut bäst förutsättningar för att trä skall torka. Sen vår / försommar, det är relativt varmt på dagarna men fortfarande en låg relativ luftfuktighet.
Se du till att få på tak så fort som möjligt, därefter är det nog bara vädra som gäller, speciellt dagtid. Visst kan du hjälpa till med en byggfläkt nattetid, särskilt om det är kallt, då får du extra bra uttorkning på grund av att RH går ner. Är det gjuten platta så är det den som tar längst tid att torka ut.
Sen beror det ju naturligtvis på hur vädret är just i det kritiska skedet när stomresningen pågår.
Se du till att få på tak så fort som möjligt, därefter är det nog bara vädra som gäller, speciellt dagtid. Visst kan du hjälpa till med en byggfläkt nattetid, särskilt om det är kallt, då får du extra bra uttorkning på grund av att RH går ner. Är det gjuten platta så är det den som tar längst tid att torka ut.
Sen beror det ju naturligtvis på hur vädret är just i det kritiska skedet när stomresningen pågår.
Hej,
Då står tätt tak absolut högst upp på listan
Tack för era svar.
//Daniel
Då står tätt tak absolut högst upp på listan
Tack för era svar.
//Daniel
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
170 m2 lösvirkeshus för 3,8 miljoner?
Frågor och svar om arkitektur -
Tips på glasmontering växthustak lösvirke
Växthus -
Attefallshus: färdiga stommar, bara lösvirke eller byggsats?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Lösvirkeshus i ödemarken
Lösvirke & Timmerhus -
Byggfukt vid lösvirkesbygge???
Lösvirke & Timmerhus