M
Min hjärna har formaterat delen där jag hade sparat namnet på de där gamla flexrören i metall, se bild. Vad heter otyget? Jag har däremot aldrig vetat hurpass samarbetsvilliga de kan tänkas vara. Får man tex generellt hyfsat enkel igenom en nätverkskabel i ett tomt oanvänt telefonrör? Hur brukar det gå att få igenom FK-kabel 1,5 mm2? Hur många i så fall? Besvärligt? Antar att rören är 16 mm liksom VP-rören.

• Metalliska flexrör installerade i vägg med elinstallation och kopplingsdosor, del av byggprojekt för kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är sk Plicarör och följer gamla mått dvs 15.2, 18.6, 22.5 mm osv.

Om du kan fixa lite talk att smörja med när du drar i något så går det säkert bra med nätverkskabel eller upp till fem FQ 1.5.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
M
GK100 GK100 skrev:
Det är sk Plicarör och följer gamla mått dvs 15.2, 18.6, 22.5 mm osv.

Om du kan fixa lite talk att smörja med när du drar i något så går det säkert bra med nätverkskabel eller upp till fem FQ 1.5.
Gött! Tack! Vet du vad som är det korrekta sättet att skarva på flexslang eller VP-rör? Är det vanlig skarvmuff för VP-rör/flexrör i lämplig storlek som gäller?

M mattie_river skrev:
Gött! Tack! Vet du vad som är det korrekta sättet att skarva på flexslang eller VP-rör? Är det vanlig skarvmuff för VP-rör/flexrör i lämplig storlek som gäller?
Det går bra se bara till att gamla röret är avgradat invändigt så inga vassa plåtkanter finns där. Och pga skillnaden i diameter får du se till att tejpa muffarna så de sitter ihop bra.

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
GK100 GK100 skrev:
Det går bra se bara till att gamla röret är avgradat invändigt så inga vassa plåtkanter finns där. Och pga skillnaden i diameter får du se till att tejpa muffarna så de sitter ihop bra.
Tack. Har noterat att elektrikerna som var med när huset byggdes för 45 år sedan har spräckt någon skarvmuff (som ser ut som vanliga diton) "men på med gipset bara så är det ingen som märker det"... 😒

Akta dig för ändarna bara, de har orsakat många blodbad genom åren med sina sylvassa grader!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.