Hej,

Jag har sedan ca ett år tillbaka fyra st 20L vattendunkar som förvaras i ett oisolerat förråd. Vi har bytt vattnet var 6:e månad och har inte tidigare upplevt några problem. Vid det andra tillfället att byta vatten så upptäckte jag dock tyvärr att något har börjat växa/leva i dunkarna.

- Jag har sökt runt, men lyckas inte få mig någon bra idé kring vad det är som numera bor i dunken.

- Jag funderar även på hur jag bäst går till väga framöver för att slippa liknande problem. Tips och hjälp uppskattas.

Bifogar en bild på hur det såg ut.

Jag har en burk Biocool vattenreningstabletter för vattentank från Clas Ohlson, men det känns som att något ytterligare bör till för att förhindra att precis samma sak uppstår om 6 mån.

• Insidan av en 20L vattendunk, innehållande vatten med spridda små partiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan också använda klorin orginal/naturell även i det vattnet du vill hålla som reserv i dunken, typ 1 tesked per 10 liter eller så, luktar det en liten aning klor om vattnet efter omrörning så är det på desinfekterade nivå, är man osäker med sin näsa kan man använda teststickor för pool som mäter klor. Smak/luktgräns för klor ligger mellan 0,25 - 0,5 ppm, poolvatten brukar typiskt ligga i området 1-3 ppm fri klor och det är inga problem att dricka detta även i dessa halter även om klordoften avskräcker för många.

Klor och brom-baserade vattenreningstabletter man köper för dyra pengar har betydligt högre nivåer än så, där kan det nå nära 2-siffrigt antal ppm klor och väldigt mycket klordoft i vattnet efteråt (mycket i tabletterna för att kunna rena rejält smutsigt vatten) och därför säljs det ofta avklorningstabletter för att få bort smaken efter behandlingstiden.

Hemmavid så kan du använda några korn Askobinsyra per liter vatten för att avklora om det är för mycket klorsmak/doft, då det är just askobinsyra i dessa avklorningstabletter som säljs till väldigt hög kilopris...

Man kan också använda klorgranulat ofta benämnd chockklor (natrium-diklorisocyanurat) i pool-sammanhang och då handlar det om några få sockerkornskristaller i mängd per liter vatten - klornivån kan förutom med näsan också kollas med pool-teststickor även här. Natrium-diklorisocyanurat är också det som används i kommersiella vattenreningstabletter av klortyp.

Är vattnet rent utan organisk material så kan klornivån i dunken hållas kvar under ganska lång tid (speciellt om man använder klor av natrium-diklorisocyanat) och därmed inget som kan växa i dunken under tiden i förvaringen.

klorin orginal/naturell är en väldigt utspädd lösning av natriumhypoklorit (ca 24 gram NaClO per liter) och den försvinner fortare med tiden (går tillbaka till koksalt som den en gång gjordes av), speciellt om solljus når dunkarna.

• Gilla
nollkoll55 och 1 till
  • Laddar…
Topp! Tack för båda svaren ovan.

Förhoppningsvis har det brustit i rengöring av kärlen vid förra bytet. Klorin verkar vara rätt väg för att åtgärda det misstaget.

Jag funderar dessutom på att korta ned lagringstiden. 6 månader är antagligen för lång tid. Det oroar mig lite att det faktiskt uppstått organiskt material i vattnet sedan förra bytet. Jag vill inte hamna i en situation att vattnet är otjänligt när jag plötsligt behöver det.

N nollkoll55 skrev:
Topp! Tack för båda svaren ovan.
Jag vill bara hälsa dig välkommen till forumet!

Hmm, jag tycker mera det ser ut som en fällning. Fånga det i ett kaffefilter och se om det löser sig i lite citronsyra eller ättika.

Jag rengör med klorin som ovan. Förvarar inomhus. I mitt fall har jag provat vatten som stått 2år och det var bra. Fyller med kommunalt vatten.
Så 6mån borde inte vara ett problem för dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.