Hej, vi har ett gammalt trähus från 1920-talet. I källaren har vi väggar i betong och sten. Ett av rummen inreddes på 80- eller 90-talet och man lade kakel på golvet och isolerade ytterväggarna. Tyvärr var det inget proffs som gjorde detta, utan väggarna isolerades med stående träreglar mot betongen, liggande träreglar på marken, stenull som isolering direkt på betongen. Sedan plast (så att fukt garanterat skulle stanna i väggen) och spånskiva.
Golvet vet vi inte mycket om, men det ser ut att vara flytspacklat och sedan kaklat.
I helgen rev jag isoleringen och skickade allt till tippen, det var naturligtvis murket och fuktigt på sina ställen, men så inte så superfarligt på det stora hela. Nu kör vi avfuktare och det torkar fint.
Nu till det märkliga och min fråga:
En av de liggande golvreglarna satt fast i kaklet på golvet och när jag plockade bort regeln följde några plattor med. Detta var på en del av väggen som var i det närmaste torr och och den liggande regeln var ok friskt.
Jag damsög där plattorna låg och tänkte inte mer på det.
Idag när jag kom ner (ett knappt dygn senare) ser det ut som det byggts upp ett vitt pulver där plattorna legat. Det glänser lite som frost och ser ut att komma från stenen? Se bild
Någon som vet vad detta kan vara? Någon form av mögel? Vad skall man göra åt det? Bara köra något mögelmedel där det finns och lägga nya plattor, eller är det läge att bryta upp mer och göra något mer seriöst?
Golvet vet vi inte mycket om, men det ser ut att vara flytspacklat och sedan kaklat.
I helgen rev jag isoleringen och skickade allt till tippen, det var naturligtvis murket och fuktigt på sina ställen, men så inte så superfarligt på det stora hela. Nu kör vi avfuktare och det torkar fint.
Nu till det märkliga och min fråga:
En av de liggande golvreglarna satt fast i kaklet på golvet och när jag plockade bort regeln följde några plattor med. Detta var på en del av väggen som var i det närmaste torr och och den liggande regeln var ok friskt.
Jag damsög där plattorna låg och tänkte inte mer på det.
Idag när jag kom ner (ett knappt dygn senare) ser det ut som det byggts upp ett vitt pulver där plattorna legat. Det glänser lite som frost och ser ut att komma från stenen? Se bild
Någon som vet vad detta kan vara? Någon form av mögel? Vad skall man göra åt det? Bara köra något mögelmedel där det finns och lägga nya plattor, eller är det läge att bryta upp mer och göra något mer seriöst?
Jag tar gärna emot fler förslag, men saltutfällnig "känns" rätt.namnbyte skrev:
Det är som ett pulver mer än som en svamp och glänser som (salt)kristaller.
Svamp kan iof också växa snabbt och jag är inte sugen på att smaka på det, så inget är ju 100% säkert
Klicka här för att svara