Jag är faktiskt delvis emot betygsättningshetsen, även om jag även ser fördelarna med omdömen och recentioner.
Eftersom det finns vissa risiga drivkrafter som blir alldeles för starka när betyget sedan används emot den som fått betyget.
Just i det här avseendet blir det "lätt" för tjänsteleverantörer att straffa sina chaufförer med betyget och på så vis slippa engagera sig öht i förarnas vardag. Man överlåter ansvaret till pöbeln på torget.
En förare som får ett straff eller kanske blir avstängd pga ett betyg den upplever felaktigt kan då ta på sig att försöka ändra betyget.
Jag vet inte vad "bra kund" skulle fylla för syfte öht.
Kan en chaufför skippa en kund med dåligt betyg utan att få samma negativa konsekvenser?
Vad särskiljer en bra kund från en dålig? Är en bra kund pratglad, eller sitter tyst i ett hörn och stör inte chauffören.
Det finns en relativt ny film där alla innevånare har sitt "medborgarebetyg" på bröstet synligt för alla. Jag uppfattade det som att alla kan betygsätta alla.(men jag har bara sett trailern ännu) Får du ett för dåligt betyg så börjar det hända dåliga saker...
Det kanske är något att sträva efter.![]()
231 077 läst · 8 036 svar
231k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
-
Medlem · 928 inlägg 29 jan 10:56
-
29 jan 11:04 #7937
-
29 jan 11:21 #7938
Lägg sen till innovationskraften och teknologinivån, så tycker åtminstone jag mig se det komma. -
29 jan 11:30 #7939
-
-
29 jan 17:06 #7941
(Sjuktransporter är inte en kommunal angelägenhet, f.ö.) -
-
30 jan 14:17 #7943
-
9 feb 11:16 #7944
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-studie-elbil-kan-kapa-utslappen-med-89-procent
'Att bygga en Tesla Model 3 Standard Range Plus ger upphov till lika stora koldioxidutsläpp som att köra 1 800 mil i en Volkswagen Passat med bensinmotor. Men bensinbilen ska också tillverkas, och sedan ska den köras i ytterligare många år – hela tiden på bensin.'
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
-
-
Medlem · 928 inlägg 9 feb 14:279 feb 14:27 #7947
Vore ju kul om man i framtiden skickade iväg sin självkörande bil några varv runt kvarteret för att slippa parkeringsskatten medan man handlar
- Laddar…
-
9 feb 17:52 #7948
-
9 feb 18:14 #7949
Varför ska cykel och buss klassas som "önskvärd mobilitet"? Det låter mer som en miljöpartistisk idé än något som ett statligt verk har hittat på.
Vem är den där Åsa Romson, som deltar i projektet, förresten …?- Laddar…
-
9 feb 18:16 #7950
Ibland behöver jag åka och hämta paket hos ett postombud, men då blir det väldigt kort parkering.
Ibland borde nog utredningsförslag skickas ut på remiss …- Laddar…