1 639 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Vad väger era Makita BL1850b batterier?
Jag fick precis hem två st 5ah bl1850b och de ligger på 622g resp 623g, Makita egen spec säger 660g. Det kan vara den billiga köksvågens fel, men om någon har ett får ni gärna kolla och dela med er vad era väger. Som jag förstår det kan det finnas kopior, även om jag kanske inte helt tror att jag fått det.
Off topic direkt, men på ena batteriet står det 4-1 i plasten under kontaktstycket, på det andra 4-2. Är det olika versioner? Nån Makita-nörd som vet? =)
Off topic direkt, men på ena batteriet står det 4-1 i plasten under kontaktstycket, på det andra 4-2. Är det olika versioner? Nån Makita-nörd som vet? =)
Det där är ju lite intressant. Nu står det ju säker i specen med batterierna, men jag har inte kollat. Det tar ju, för mig iaf, bort hela poängen med 4 och 5Ah batterier. Visst det kanske skiljer i pris, men det är ju på gränsen till försumbart, ändå poängen med mindre batterier i mina ögon är lägre vikt (och ev. mindre formfaktor)Stefan N skrev:
Kan väga mina 6Ah när jag kommer hem.
Makita kör samma formfaktor(och vikt) på 3, 4, 5 och 6ah. Bara 2 och 1,5 som är mindre.mrVoodoo skrev:
Det där är ju lite intressant. Nu står det ju säker i specen med batterierna, men jag har inte kollat. Det tar ju, för mig iaf, bort hela poängen med 4 och 5Ah batterier. Visst det kanske skiljer i pris, men det är ju på gränsen till försumbart, ändå poängen med mindre batterier i mina ögon är lägre vikt (och ev. mindre formfaktor)
Kan väga mina 6Ah när jag kommer hem.
Själv hoppas jag att det kommer 3 eller 4ah i samma form som 2ah har idag och kanske ett 9ah till lite mer strömslukande maskiner.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Är 1,5Ah och 2Ah samma vikt och storlek?
Känns lite som dom kan lägga ner 1,5 3,4 och 5. Köra 2Ah och 6Ah. Ett litet och lätt bateri och ett ordentligt?
Känns lite som dom kan lägga ner 1,5 3,4 och 5. Köra 2Ah och 6Ah. Ett litet och lätt bateri och ett ordentligt?
Svaret från Makita var att batteriet kunde väga mer laddat och en fråga om vågen är kalibrerad. Det stämmer inte annat än akademiskt, energin väger i teorin lite. Konstigt svar.
Så slutsats: vet inte faktiskt, vågen visar ungefär rätt när jag kontrollväger vatten (svårt att veta exakt mängd vatten utan "kalibrerat" decilitermått också). Men väger det mindre än 600g ska man kanske vara orolig då. Nu lägger jag ner frågeställningen, har inte tid att nörda mer i detta
Tack för alla svar!
Så slutsats: vet inte faktiskt, vågen visar ungefär rätt när jag kontrollväger vatten (svårt att veta exakt mängd vatten utan "kalibrerat" decilitermått också). Men väger det mindre än 600g ska man kanske vara orolig då. Nu lägger jag ner frågeställningen, har inte tid att nörda mer i detta
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Det är säkert bara lite toleranser på ingående delar. Olika verktyg för plasten, olika tillverkningstillfällen, olika fuktupptagning etc.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 804 inlägg
Mina väger lika, om du velat ta det längre hade jag kunnat ta med ett batteri till jobbet (har tillgång till certifierade vikter och kalibrerad våg)
De väger kanske med skyddet/plasthuvan på batteriet?
De väger kanske med skyddet/plasthuvan på batteriet?
Liknande trådar
-
Vad har hänt med Makita, skräpkvalitet numera?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Makita skruvdragare - vad välja? Alt reparera
Var registrera Makitamaskiner köpta på amazon.se?
Hjälp värdera Makita sticksåg!!
Handöverfräs som fungerar ihop med Makita sänksågskenor?
Verktyg, Maskiner & Fordon