23c varmt, solen skiner, blåser OK (8-12m/s) om dagarna och vi ger snitt 100öre på dagarna, timpris oftast 0 på nätterna men 200öre dagtid. Vi betalar x2 än SE3 för hela Maj och oftast x5 vissa dagar.
Vad har tyskarna nu gjort? Ska vi hoppas på konstant storm i södra Sverige för att få ner vårt elpris?
Vad har tyskarna nu gjort? Ska vi hoppas på konstant storm i södra Sverige för att få ner vårt elpris?
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Kör AC?
SE4 importerar ju till stor del Tysklands priser då det finns så lite elproduktion i SE4, lyser solen i Tyskland så blir dagspriset på el lågt, lyser inte solen genom molnen så blir priset högre. Samma med vind. Eftersom Tyskarna kastat ut kärnkraften så är de nu till stor del beroende av fossil energi.
Vi i SE1-3 har vi mer eller mindre konstant låga priser just nu pga snösmältningen/vårfloden. Dessutom importerar vi ännu lägre priser från SE4 när elen är billig i Tyskland. Vi behöver inte så mycket extra kapacitet söderifrån för att det skall sänka även våra priser (pga vårfloden).
En ytterst förenklad bild av läget...
Vi i SE1-3 har vi mer eller mindre konstant låga priser just nu pga snösmältningen/vårfloden. Dessutom importerar vi ännu lägre priser från SE4 när elen är billig i Tyskland. Vi behöver inte så mycket extra kapacitet söderifrån för att det skall sänka även våra priser (pga vårfloden).
En ytterst förenklad bild av läget...
Synen om att vi betalar för Tysklands elproblem för att de importerar från oss håller jag inte med om. Gäller det även andra exportvaror som tex trä?
Jag förstår din åsikt i frågan, den hade varit min också om det inte hade varit så att elnäten har fundamentalt andra typer av flaskhalsar och regleringar än exporten av trä. Om det hade varit billigt att packa ihop 1 MWh energi i en container och skicka den över jorden på fraktbåt så hade vi inte haft så kraftigt fluktuerande elpriser. Vi hade inte heller haft stora regionala skillnader i pris.D Daniel 109 skrev:
Hade el varit lätt att hantera på detta sätt så hade Tyskland helt enkelt fått importera i princip all el de behöver på vintern, de klarar nämligen inte av att producera den själv till ett vettigt pris.
EUs tullfrihet är egentligen inte gjord för marknader som har olika former av begränsningar i handeln, det är därför EU måste in och pilla i reglementen, eller åtminstone hota med uppdelning i nya elområden mm...
Jag tycker snarare det är bristen på hinder folk är sura på.
Medlem
· Sverige
· 5 345 inlägg
Överlag har elpriserna gått ner jämfört med tidigare år. Men mycket svängningar upp och ner över dygnen. Ofta skitbilligt under natten, eller mitt på dagen.
Som tex idag, elpriset var strax över nollan under dagen i SE4. Om man har solceller så är det fördelaktigt att dra så mycket förbrukning man kan här, jag råkade vara hemma och drog en riktigt saftig tvätt och tork med multipla maskiner för att maximera egenkonsumtion.
Sedan under kvällen steg spotpriserna avsevärt i SE4, passar bra eftersom våra solceller producerar max under eftermiddag-kväll (västerläge). Så i det läget blir det bra avkastning på såld el till det betydligt högre priset, allt säljs mot timspotpris.
Man får försöka anpassa sig så gott det går.
Som tex idag, elpriset var strax över nollan under dagen i SE4. Om man har solceller så är det fördelaktigt att dra så mycket förbrukning man kan här, jag råkade vara hemma och drog en riktigt saftig tvätt och tork med multipla maskiner för att maximera egenkonsumtion.
Sedan under kvällen steg spotpriserna avsevärt i SE4, passar bra eftersom våra solceller producerar max under eftermiddag-kväll (västerläge). Så i det läget blir det bra avkastning på såld el till det betydligt högre priset, allt säljs mot timspotpris.
Man får försöka anpassa sig så gott det går.
Liknande trådar
-
Vad händer med min fog i badrummet?
Badrum -
Vad händer med betongen?
Grund & Markarbeten -
F750 väsnas som Tusan trotts nya kompressorföttor
Värmepumpar -
Elpriser, vad händer?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Någon som vet vad som händer med elpriserna när man startar Ringhals 4
Elavtal, elpriser & elförbrukning