Byggahus.se

Vad tror ni om detta såg-köpet ?

1. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    Såg att Axminister har specialpris på Bosch GCM10SD.
    Totalpriset är ink. frakt 455 pund (5.000 sek) inkl. extra medföljande klinga .
    Bästa pris i Sverige enligt prisjakt är 6.900 kr (Duab-huset mfl.).
    Är detta ett bra köp? Åsikt någon?
    Är denna modell på väg ut därav specialpriset ?
    Saknar laser, kanske kan kompletteras senare med "eftermarknad-lösning" ?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    såg.jpg

2. mekar-anders
    Medlem · Uppsala · 340 inlägg

mekar-anders

Medlem
    Detta är en jäkligt bra såg, tycker 5000 spänn är billigt.

3. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 469 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Jag har haft min GCM10SD i snart 6?år till sommaren, har funkat finfint under alla dessa år.

En liten nackdel finns, den är rätt stor, otymplig och tung, om man tex. ska ha med sig den uppför en trapp - men visst går det. :)
    Hade jag nyhandlat idag, tror jag en GCM8SJL hade legat bra till, även om GCM12GDL ser lockande ut (men samtidigt heller inget man vill bära runt på alltför mycket :))

4. I
    Medlem · Västerbotten · 549 inlägg

importensketsig

Medlem
    Den är otroligt otymplig tills man hittar ett sätt att bära; jag vrider den till max gerning, låser klingan nere, låser glidet, skjuter in virkesstöden och står bakom sågen när jag plockar upp den, händerna ytterst på varje sida om sågbordet. Då får man den tajt mot kroppen och den känns hälften så bökig bära som på andra sätt jag provat. Motorn=stora vikten skjuten längs glidet så den inte vill tippa framåt ur greppet. Vissa sätt jag ibland burit den på har varit riktiga ryggbrytare och väggskrapare samtidigt.

5. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Jo det är nog det minst otympliga sättet, gäller att komma ihåg att låsa glidningen.. :)

6. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    Jag hade tänkt att ha sågen mer eller minde stationärt placerad i min snickarbod så tyngden och
    mobiliteten är inget problem , tackar doch för åsikten/påpekandet.
    Några andra synpunkter på köpet ?

7. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 489 inlägg

MathiasS

Medlem
    Har kört en 10s i många år nu och denna är ju ytterligare några snäpp värre. Sågen är ju tung som ett as men bygger man på hemmaplan är det inte ett riktigt problem. Det positiva är ju att den är byggd som en stridsvagn så denna såg kommer jag ju kunna ha resten av livet......

KÖP!

8. A
    Medlem · Västerbotten · 125 inlägg

arvid0

Medlem
    Skulle tro att 10:an ska få samma arm som GCM12GDL. Så de vill nog få iväg de 10SD de har kvar. Jag tycker 10an är en bra maskin och Bosch har precis alla reservdelar i lager.

9. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist

Sv: Vad tror ni om detta såg-köpet ?

Avsaknad av laser och lampa, är det jag kan komma på förutom vikten.
    Och det går säkert att lösa på egen hand om man vill. Tjöp :)

10. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 686 inlägg

pleqtiz

Verktygstokig
    Jag har haft denna 10SD och det är en grymt bra såg, laser va aldrig något jag saknade, kapar man mycket så får man in nitchen vart man ska lägga klingen.
    Men som föregående talare säger så är den mycket tung och otymplig, därför köpte jag mig en 8S som komplement när man ska vara portabel.. har ju nu oxå en 12GDL och den vill man inte ens tänka på att bära omkring..

11. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    Är övertygad :p
    Sågen beställd från Axminister, priset inklusive frakt blev som tidigare nämnts
    ganska exakt 5.000 kr - då medföljer också en extra sågklinga.

12. Lolle
    Medlem · Jämtland · 3 145 inlägg

Lolle

Medlem

Vad tror ni om detta såg-köpet ?

Jag tror också att du som stationär såg i snicken kommer bli sjukt nöjd. Laser har jag svårt att se som något bra argument emot.

Jag har använt denna lite i ett altanbygge hos bekanta, håller med att den är en stridsvagn fast med bra känsla och precision. Hade själv varit mycket nöjd med detta köp!

13. H
    Medlem · Bohuslän · 29 inlägg

Hazze Altan

Medlem
    Hej lite frågor som passar i tråden. Håller på med en ny arbetsbänk där min nuvarande såg ska fällas in så materialet för kapning ligger jäms med bänkytan om ni fattar. Ska byta såg under våren då den jag har är en noname 10" och vill köpa en som är bra ! Till saken som jag kan se så klarar den nya Bosch 8SJL nästan lika stora arbetsstycken som 10" Axminster ovan. Har större vinkel område. Det skiljer 200w. Hur är det med snittytor etc? Har båda eller någon av dom någon inställning som gör det enkelt o relativt exakt att såga ur spår/infällningar? Andra viktiga skillnader?

14. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist

Sv: Vad tror ni om detta såg-köpet ?

Snittytorna bör inte skilja och djupstopp bör båda ha.
    SDn kan lutas åt båda hållen, vilket jag tror SJLn inte kan.

15. H
    Medlem · Bohuslän · 29 inlägg

Hazze Altan

Medlem
    Tack för svar. Som jag tolkar den här tabellen hos Proffsmagasinet så är det 48m.m. Åt ena hållet o 70 åt andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.