I
Hej,

Lite mer än 1 år efter montering så uppstår denna defekt som ställer till det när man stänger dörren :

Metallplatta på ett fönster eller dörr med skruv, närbild, fokus på den övre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett område nedan för låsblecket har rest sig, så pass att färgen spruckit och dörren nu tar emot när man stänger. Diplomat försöker få detta till ett naturligt fenomen som inte behöver åtgärdas. Vårt antagande är att väta tagit sig in under bläcket, skyddslagret(färg) har inte varit täckande och därmed har fukten tagit sig in i materiel och rest träet.

Marginalerna har varit goda men nu när det tar emot hade vi velat ge det mer utrymme vilket tyvärr är väldigt svårt på grund av omständigheter.

Så hur fungerar egentligen sådant här? Om vi hade en hantverkare som monterade dörren och det behövs göras mer jobb senare på dörren på grund av defekter som ovan, är det vi som ska stå för de kostnaderna?

Svårt att se problemet på den bilden.
Jag ser en spricka samt något som ser ut som en fingerskarv som tränger igenom färgen.
Ett litet skrapmärke som eventuellt skulle kunna vara i samma höjs som skruven i låshusets stolpe.

I
Jo det förstår jag. I verkligheten finns det 2-3 sprickor, den som syns på bilden är den största. Jag har inte tidigare tänkt på att det faktiskt ser ut som en fingerskarv med fina tänder\fingrar. Skulle gissa på att den sticker ut ca 2-3 mm.

Vi har sedan tidigare reklamerat sidoljuset som hade nästan 10 mm sned karm mot fönstret, detta kompenserades vi för. Kompensationen var inte ens nära vad nytt sidoljus kostar men vi var så nöjda att allt var på plats så de gjorde inget. Tittar man efter defekten är den dock mycket tydlig.

Deras experter var då på plats och inspekterat monteringen strax efter den sattes på plats, de ansåg monteringen av sidoljus och dörr var så gott som perfekt och ville inte mecka på den då man riskerade ställa till det.

Efter det har vi monterat lister och plåt och varit hur nöjda som helst. Nu råkar vi dock ut för detta, hade det varit enkelt att justera och ge den mer utrymme så hade vi gjort det men tyvärr är det mycket svårt. Det går inte att dra dörrkarmens gångjärnssida mer mot teglen, den är så långt den kan komma. Ska man ge den mer utrymme så behöver man lossa på sidoljuset, slänga bort lite isolering och se om man kan skruva in den par mm. Den är dock inte helt lätt att lossa, först måste listerna av inne\ute, sen måste man skära loss plåtarna som sitter med Tec7, efter det måste man troligen även skära\såga under karmen då den står delvis på fogskum. Först efter detta kan man testa att juster men risken är stor att det sneda sidoljuset blir än värre.

Önskvärt här hade troligen varit att man på plats fräser bort och ersätter fuktskadade biten, behandlar och målar. Vi har tvingats måla på annat ställe och det blev förvånansvärt bra så det borde kunna fungera även här. Att byta hela karmen är ett ganska stort jobb och då rör vi åter upp fönsterkarmen som sitter känsligt till.

Jag vet att det inte är en helt enkel situation, faktum är att första hantverkaren som var här för att byta dörren gav upp efter 45 min och ansåg att det inte gick. Man behövde enligt honom ta bort tegel över karmen vilket han inte vågade sig på, som tur var hade han fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.