Byggahus.se

Vad tror ni om att gipsputsa dessa väggar? (Bilder)

1. S
    Medlem Nivå 4
    Jag har en källare där väggarna ser gropiga och slitna ut. På ett par ställen verkar väggarna ha reparerats med någon form utav gipsputs. Jag är jättesugen på att testa att putsa väggarna med gipsputs då många skriver att det är relativt enkelt att få ett ok resultat.

Jag ska sedan måla dem i en lite varmare beige/ljusbrun färg för att få bort källarkänslan lite.

Jag har kollat alla instruktionsvideor, men dom behandlar bara sedan tidigare oputsade väggar. Är det något jag bör tänka på bortsett från de problem jag kan få med tiden om jag väljer att även putsa ytterväggen?

Rummet är varmhållet om det nu spelar någon roll.

Väggen som ska putsas är tolv meter lång och 2,6 till tak, jag är beredd på att det kommer att ta en jävla tid men...

Vad tror ni?

2. S
    Medlem Nivå 4
    Jag vill förtydliga att det är en "källare" där ingen yttervägg gränsar mot mark.

3. S
    Anonym
    inget jag skulle börja med på en målad yta.
    är det för att få en "slättare" vägg som du vill gpsputsa?

4. S
    Medlem Nivå 4
    Färgen är helmatt och sitter som berget, går ej att skrapa bort med en skruvmejsel ens.
    Det är endast av estetiska skäl jag vill göra detta, samt för att lära mig hur man putsar något.

Det är ett hus där resultatet eller hållbarheteten ej spelar någon roll. Ingen bor där och huset har inget värde rent ekonomiskt.

5. S
    Anonym
    bara att testa.
    prima först tror jag på

6. S
    Medlem Nivå 4
    Jag skulle gärna få en lite lätt grov yta som jag sia måla, går det och hur ska jag göra? Vilka verktyg ska jag ha?

Antingen det eller jätteslätt.

7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Jag skulle lagt på ett lager som jag hade slätat till ganska rakt sen låtit torka och lagt på ett tunt lager som jag rivit med filtbräda. Då får man en lätt kornig men jämn yta.

8. S
    Anonym
    funkar att använda spackelspadar dock är väl kanske riktiga putsverktyg du ska testa.
    tycker om bräda i stål. dock finns dom i trä och "plast"

9. M
    Anonym
  10. S
    Anonym
  11. M
    Medlem · Nivå 10
    Primer som sagt för vidhäftning.

För att minska arbetsmängden skulle jag rekommendera att försöka göra något åt topparna som sticker ut först om du har några så du slipper bygga skikt i onödan. Om du har en vägg kvar med endast groppar så är verktygen i inlägg #9 de du behöver men jag skulle skippat andragsbanor utan arbetat upp ett jämt lager med skånskan och en bredare spackelspade.

12. S
    Medlem Nivå 4
    Skulle du ha lagt avdragsbanor?

Väggarna har endast gropar, ej några toppar.
    Menar du att jag ska använda den där feta jävla "spackelspaden" i inlägg nummer nio och typ spackla väggen rak för att sedan låta det torka, men hur lött är det att lägga ett jämnt och fint lager ovanpå detta utan avdrgasbanor?

Jag har inte testat gipsputs, men jag tror inte attbjagbskulle klara det med t.ex spackel?

13. M
    Medlem · Nivå 10
    Grejen är lite att med puts så river du av det så det blir jämnt och du får en bra struktur på ytan. Motsvarande slipningen efter en bredspackling.Dock hänger det på att du kan få en jämnhet in putsen motsvarande en bredspackling först. Lägger du endast någon mm är det enklare utan banor. Ska du bygga tjockare måste banorna till

14. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag har gjort samma sak på målade lättbetongblock. Jag började med målartvätt och sen slipade jag ner vissa fogar som stod ut mer med en vinkelslip med betongslipplatta på.
    Efter det drog jag på primer (utspädd) och sen putsade jag på det, det blev väl mellan 5-10 mm tjock ungefär... Jag glättade ytan sen med blomspruta för att få den helt slät.

15. S
    Medlem Nivå 4
    Har du några bilder på slutresultatet?
    Jag vill antingen ha det superslätt, eller en snygg lite grövre finish. Kanske blir snyggare om jag kör slätt då jag ska regla en intilliggande vägg med gips, då slipper jag putsa den också. :)