Byggahus.se

Vad tror ni det kostar med häck och gräsmatta perfekt från dag 1?

1. A
    Medlem · 219 inlägg

AlexHo

Medlem
    Tack för alla tips och råd, låter lite mer lugnande :)

2. M
    Medlem · 264 inlägg

mugatu

Medlem
    Jo, har ni möjlighet att ha en trädgårdsmästare som sköter det så kommer det säkert hållas i topptrim.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 219 inlägg

AlexHo

Medlem
    Kanske överdrev lite med folkskyggheten :D, gillar avskildhet. Hatar när folk går förbi och stannar upp för att prata, snart så är den tänkta vilostunden på altanen över :crysmile::crysmile:

4. Pellegnillot71
    Medlem · 115 inlägg
    Gräsmattor ska klippas minst en gång per vecka annars blir de ojämna när det bildas tuvor. En thujahäck ska beskäras hårt minst en gång om året, vilket inte är helt lätt.vi planterade en 80 cm hög häck hösten 2011. Redan 3e säsongen måste vi börja klippa in den. Efter 9 år tog vi bort häcken för det var för mycket jobb med den och stammarna började bli för gova för att passa i en häck. Avenbok måste också klippas men de behåller sina löv till lövsprickningen nästa år, så det är inte vintergrönt men väl vinterbrunt.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · 2 006 inlägg
    Det verkar vara oklart här i tråden om skillnaden mellan städsegrön och vintergrön.

Städsegröna växter är de som behåller sina blad eller barr året runt som t.ex. tall, gran, tuja och Rhododendron.

Till kategorin vintergröna växter hör avenbok, något missvisande eftersom bladverket blir brunt men sitter kvar tills de nya bladen slår ut.

Det finns en fördel med vintergröna eller bladfällande växter. Om barr eller blad skadats under säsongen bildas nytt nästa år. Städsegröna växter behåller skadan tills bladet faller för ålderns gräns. Dessutom är våren en känslig period för städsegröna växter på grund av tjältorkan som inträffar med viss regelbundenhet.

• Laddar…
  6. Bästa svaret

H
    Medlem · 97 inlägg

Harmagedon

Medlem
    TS du har ju tänkt anlägga trädgården med hjälp av en trädgårdsarkitekt och jag tror att du tillsammans med henne kan komma fram till en lösning inom din budget som blir så underhållsfri som möjligt i längden om du är beredd att ägna dig åt lite stödbevattning den första växtsäsongen och kanske vänta en säsong eller två på att få häcken i önskad höjd.

Städsegrönt (som tuja och buxbom) är tyvärr ganska krävande om man vill ha det fint. Och den perfekta gräsmattan är en livsstil snarare än en hobby. Men det finns en massa alternativ som din arkitekt kan ge dig utifrån förutsättningarna på just din tomt. Ska du till exempel inte ha lekande barn eller spela fotboll i trädgården så kan man ju skippa gräsmattan. Någon ovan föreslog äng och sedum istället. Man kan också tänka sig murgröna som en städsegrön matta.

Jag tror som sagt att du kan få en vacker trädgård anlagd som är väl förberedd för att kräva minimalt med arbete men att det då inte är klokt att ta genvägar den första säsongerna. Stora häckplantor är tex känsligare vid etablering än små. Gräs på rulle ger en gräsmatta man kan gå på snabbare än att så men kräver samma underhåll i längden.

Men ta dina önskemål med arkitekten så hittar ni nog en lösning. Lycka till!

• Laddar…
  7. yonna
    Medlem · Österlen · 7 040 inlägg

yonna

Medlem
    Detta upplever och kommer att uppleva många fastighetsägare. Och ändå planteras thuja.

8. H
    Medlem · 97 inlägg

Harmagedon

Medlem
    Jag tror att Tuja har blivit en självförstärkande trend. Man ser att alla andra planterar tuja och tro att det är det man ska göra liksom. Och med mindre och mindre tomter som det blir på många håll så finns det en stark längtan efter insynsskydd och folk tror att de behöver städsegrönt för det. Men har man verkligen behov av så himla mkt insynsskydd runt hela trädgården på vintern? Jag har förmånen att bo nästan helt utan insyn så jag vet inte hur det känns men trots att jag är en inbiten trädgårdsälskare och ute-människa så är vilar jag väldigt lite på altanen mellan november och april, då min liguster börjar grönska igen...

9. A
    Medlem · 219 inlägg

AlexHo

Medlem
    Trodde att de vintergröna inte fällde blad, vilket jag inte vill ha, måste då kratta och slänga. Nu blev urvalen mindre

10. 13th Marine
    Jordgubbsfrälst · Trelleborg · 9 110 inlägg

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Jag krattar då inte löv, de blåser bort eller förmultnar på plats.
    Då har vi avenbokshäck, syrenhäck, fruktträd och en bok och en ask.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · 219 inlägg

AlexHo

Medlem
    Du har nog rätt att det inte behövs lika mkt insynsskydd på vintern. Men är det inte mindre jobb med städsegrönt när de inte fäller bladen? Kan som sagt noll om trädgård, aldrig ens hört städegrönt fram tills nyss

12. H
    Medlem · 97 inlägg

Harmagedon

Medlem
    Det beror såklart på vilken lövfällande buske du väljer som häck och vad du övrigt har i trädgården. Är det bara hård betong så vill du säkert sopa upp löven men mina liguster häckar står med rabatter runt fötterna och löven bryts ner och blir ny jord. De flesta växter man använder i häckplanteringar har relativt små löv som bryts ner snabbt. Det är bara bra att lämna kvar dem.

Du får säkert mer löv från omgivande träd som behöver krattas än vad du får från din egen häck. Den kan tom hjälpa dig så att det inte blåser inte från omgivningen.

Vintergrön betyder som Abis Koreana säger att den byter löv fram på vårkanten. Tex sk vintergrön liguster. Och städsegrön att den byter så lite i taget att det inte riktigt märks. Som tuja och buxbom. Det städsegröna är känsligt för uttorkning och har svårare att reparera skador som uppstår. Därför säger många av oss trädgårdsintresserade att städsegrönt är mer arbetskrävande. Plus att för tuja är det mkt klipppnings som behöver till men den kan du leja bort. Buxbom har även drabbats av en sjukdom tagit kål på stora områden. Därför är många väldigt avvaktande till att köpa stora mängder buxbom just nu.

Någon annan föreslog att du skulle ha friväxande häck. Det är helt enkelt ett buskage på rad och är absolut minst jobb. Finns mycket vackra växter som funkar som friväxande och blir täta när de grönskar.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · 219 inlägg

AlexHo

Medlem
    Bor i ett område som är helt fri från löv, bara tre tallar i närheten. Den häck jag är ute efter är:
    - grön även på vintern (ser finast ut tycker jag)
    - drar inte till sig massa djur och insekter
    - inte allt för djup, ca 50 cm
    - vill klippa så den blir rak och fin
    - tätt
    - kan bli 1,80 m hög
    - lättskött (behöver bara pyssla vår o höst)
    Förstår att det är svårt att få med allt men vad skulle ni rekommendera?

14. H
    Medlem · 97 inlägg

Harmagedon

Medlem
    Oj, det där lever nog bara idegran upp till även om det är tveksamt om man kan kalla den för lättskött de första åren. Men trädgårdsarkitekten kan säkert komma på något annat... kanske spaljer med murgröna? Om det är lättskött beror på hur väl förutsättningarna på tomten passar murgröna. Jordmån och läge.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 264 inlägg

mugatu

Medlem
    jag tror att Lagerhägg skulle kunna funka. Den är lättskött, vintergrön. Finns sorter som växer smalt och mer på höjden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.