Byggahus.se
T TheGame skrev:
Hade liknande bänkar i huset.
När vi skulle byta fönsterbänkarna iom fönsterbyte så såg jag en klisterlapp på undersidan där tillverkareb stog.
Svenska eternit i lomma.
Så jag antog det var asbest i bänkarna.
Dom var dessutom mycket tyngre än vad man föreställde sig på storleken.
Intressant! Det finns tyvärr inga sådana tecken på mina fönsterbänkar vad jag kan se, och har inte för avsikt att byta ut dem.

Det verkar som att den vita bubbliga undersidan på mina fönsterbänkar är någon form av tapet. Det verkar inte som att mina fönsterbänkar har den bubbliga strukturen på undersidan, utan att de har precis samma släta struktur på undersidan som de har på ovansidan. På en av bänkarna är nämligen lite av undersidans tapet borta, och där syns en slät bänkyta. Är det här något som talar för att det inte är eternitbänkar?

Vad jag förstår det som gjöt man nämligen eternitbänkar, och när de gjutits fick de en annorlunda struktur på undersidan än vad de hade på ovansidan. Så om fönsterbänkarna har samma släta struktur på undersidan som de har på ovansidan, betyder det då att fönsterbänkarna inte är gjutna, och alltså inte gjorda av eternit (asbestcement)?

Staffans2000
E Ellington skrev:
betyder det då att fönsterbänkarna inte är gjutna, och alltså inte gjorda av eternit (asbestcement)?
Nej. Snarare tvärt om, eftersom de stenskivor jag sett aldrig varit slipade på undersidan. Men Eternit eller inte, spelar ingen roll om du bara låter dom vara ifred.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.