Byggahus.se

Vad tror ni att de här fönsterbänkarna är gjorda av för material? Kanske sten eller eternit?

1k läst  17 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag bor i ett lägenhetshus som är byggt år 1942. Vad tror ni att de här fönsterbänkarna är gjorda av för material?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180530_161803982.jpg

IMG_20180530_161852034.jpg

IMG_20180530_161926745.jpg

IMG_20180504_164717791.jpg

IMG_20180504_164726515.jpg

Kan det vara någon form av sten? Eller skulle det kunna vara eternit (asbestcement)? Jag vet att man bara kan reda ut om ett material innehåller asbest eller inte genom att skicka iväg en bit av det på analys, men vad tror ni? Finns det till exempel några likheter mellan mina fönsterbänkar och eternitbänkarna i följande tråd?: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta-foer-material-hjaelp-mig-faststaella.233725/

Vänligen,
    Ellington

2. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Det ser ju ut som om den är gjuten. Iallafall om man tittar på undersidan. Frågan är varför du undrar?

Staffan

3. S
    Medlem · Nivå 16
  4. D
    Medlem · Nivå 19
    Det är sannolikt eternit. Sätt inte kapen i den.

5. D
    Medlem · Nivå 19
    Det beror ju på hur man definierar sten. Asbest och betong kan man nog definiera som sten. Men det är inte otroligt att de tror att det är natursten.

6. E
    Medlem Nivå 1
    Anledningen till att jag undrar är främst för att de är lite slitna här och var, och det hade känts lugnare att ha lite slitna stenbänkar än lite slitna eternitbänkar (inte för att jag tror att jag ska dö av att ha lite slitna eternitbänkar, utan bara för att det hade känts lugnare om de var gjorda av sten helt enkelt).

Mitt bostadsbolag hävdar att det är stenbänkar, men själv anser jag att det mer ser ut som eternitbänkar, inte minst på grund av strukturen på dess undersidor. Har ett bostadsbolag anledning att ljuga om en sådan sak? Eller vet de kanske inte och drar till med en självsäker gissning?

7. E
    Medlem Nivå 1
    Sant! Men de var tydliga med att bänkarna inte innehöll asbest.

8. D
    Medlem · Nivå 19
    Det skulle inte jag lita på.

9. E
    Medlem Nivå 1
    Inte jag heller! Jag har i alla fall inte för avsikt att kapa dem på något sätt, även om det hade varit lite roligt att hugga av en liten bit och skicka på analys.

10. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
  11. E
    Medlem Nivå 1
    Spännande! Tack för bilderna. Ja, likheter finns absolut.

12. E
    Medlem Nivå 1
    Bor du i hyresrätt förresten? Jag skulle gärna måla mina bänkar, men bostadsbolaget säger att jag i så fall måste stå för borttagning av färgen när jag väljer att flytta ifrån denna lägenheten.

13. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Nej, villa. Våra är inte målade annat än av misstag lite på undersidan.

14. E
    Medlem Nivå 1
    Aha, okej!

15. T
    Medlem · Nivå 9
    Hade liknande bänkar i huset.
    När vi skulle byta fönsterbänkarna iom fönsterbyte så såg jag en klisterlapp på undersidan där tillverkareb stog.
    Svenska eternit i lomma.
    Så jag antog det var asbest i bänkarna.
    Dom var dessutom mycket tyngre än vad man föreställde sig på storleken.