Hej!

Vi gillar betongskivor och vill gärna se om vi kan bygga en skrivbordsyta på en vägg som är ca 265 cm. Med först ett ståbord till vänster och sedan en hurts i mitten, sedan ett vanligt sitt-skrivbord till höger.

Att gjuta själva betongskivan med armeringsjärn finns guider till som vi kan titta på. Vi tänkte en skiva, ca 3 cm tjock.

Nu funderar vi på hur man bör tänka för själva stödstrukturen. De två skivorna behöver ju vila på någonting förutom hurtsen. Jag tänkte reglar på sidor och bakom intill väggen.

(Den vänstra väggen är precis bakom en elcentral och jag vill undvika att skruva i den väggen. Men jag tänkte om man kunde limma fast en regel på den väggen.)

Det jag tänker nu är att ha en träskiva i ek eller något liknande under själva betongskivan. Min sambo tycker det kommer se fult ut och vill köra utan träskiva under. Då är frågan. Vad tål egentligen en betongskiva för belastning om det inte finns någonting under själva skivan som stödjer. Bara reglar/hurts på vänster och höger sida samt på väggen bakom.

Men tål betongskivan att ligga utan någonting undertill, utan endast med reglarna på sidorna och bak?

Jag förstår inte din bild riktigt men tolkar det som att du ska ha en 265 cm lång (och typ 60 djup?) skiva som har stöd längs ena långsidan och båda kortsidorna? Det beror på tjocklek och armering om det håller. Med armering i både topp och botten är min känsla att du kan göra den estetiskt tilltalande och hanterbart tunn (typ 150-200 kg) :)

• Gilla
Gustav Wessén
  • Laddar…
Två lager armering i själva betongen? Tack för det tipset!

Gustav Wessén Gustav Wessén skrev:
Två lager armering i själva betongen? Tack för det tipset!
Det viktiga att ha armeringen där den gör mest nytta, dvs nära botten och nära ytan.

nanowire nanowire skrev:
Det viktiga att ha armeringen där den gör mest nytta, dvs nära botten och nära ytan.
Rent krasst så är det bara i underkant du behöver armering då det är där du får dragkrafter. I överkant får du tryckkrafter som betongen klarar av att hantera.
Till TS skulle jag säga att en konsol på mitten skulle underlätta avsevärt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Rent krasst så är det bara i underkant du behöver armering då det är där du får dragkrafter. I överkant får du tryckkrafter som betongen klarar av att hantera.
Till TS skulle jag säga att en konsol på mitten skulle underlätta avsevärt.
Absolut, om den gjuts på plats. Ska den hanteras på något sätt är det nog bäst med armering även i överkant.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Mycket intressanta svar. Tack så mycket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.