Hej,

Ska riva en skjutdörr i kassett i en ny lägenhet och sätta igen den så att det blir en hel innervägg istället, vad bör jag tänka på?

Behöver jag riva ut hela kassetten eller räcker det med att sätta igen dörrhålet?

Du kan göra "vilket som" men om du inte tar ut kassetten och ersätter med isolering kan det bli väldigt lyhört, lite risk att det blir som en resonanslåda också..

Så det beror på vad det är mellan för typ av rum, kan du leva med lyhört och resonanslåda så hade jag lämnat kassetten (kanske tom med dörren inskjuten i)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du kan göra "vilket som" men om du inte tar ut kassetten och ersätter med isolering kan det bli väldigt lyhört, lite risk att det blir som en resonanslåda också..

Så det beror på vad det är mellan för typ av rum, kan du leva med lyhört och resonanslåda så hade jag lämnat kassetten (kanske tom med dörren inskjuten i)
Tack för svar!

Det är en dörr som går mellan sovrum och vardagsrum (finns en vanlig dörr mellan sovrum och hall). Jag tänkte att det möjligen går att trycka in isolering i kassetten efter att man hakat av dörren? Dörren är i modern tappning från 2016-2017.

R Raspou skrev:
Tack för svar!

Det är en dörr som går mellan sovrum och vardagsrum (finns en vanlig dörr mellan sovrum och hall). Jag tänkte att det möjligen går att trycka in isolering i kassetten efter att man hakat av dörren? Dörren är i modern tappning från 2016-2017.
Ja, det skulle man nog kunna göra..

Blir betydligt mindre jobb än att ta bort den, och jag tänker att det säkert är fördelaktigt vid framtida försäljning om det går att återställa..

Är det många sovrum i boendet, och isåfall, vem är det som ska ha sovrummet? För det blir ju också lite avgörande för hur man väljer att göra

Redigerat:
S
Bara fyll igen dörrhålet med isolering och upp med skivor. Låt allt innanför finnas kvar as is.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Stort tack för er input! Jag hakade ur dörren igår em och märkte att innerväggen i övrigt inte är isolerad, så blir att bara gipsa om den. Tack!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.