1 971 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vad skulle ni välja för värmesystem?
Hej!
Ska bygga ett 1 1/2 plans hus på 167 kvm. Det ingår en IVT 490 som standard. Efter att ha läst mycket på detta forum och med aktuella energipriser så börjar jag så smått bli lite skeptisk mot att ha just en IVT 490 för vårt kommande hus.
Vad skulle ni välja för värmesystem till ett hus på 167 kvm?
Kan man räkna hem en bergvärmeanläggning på ändlig tid?
Tycker även att comfortzones alternativ på frånluftvärmepump verkar intressant, kort sagt vad tycker ni?
Ska bygga ett 1 1/2 plans hus på 167 kvm. Det ingår en IVT 490 som standard. Efter att ha läst mycket på detta forum och med aktuella energipriser så börjar jag så smått bli lite skeptisk mot att ha just en IVT 490 för vårt kommande hus.
Vad skulle ni välja för värmesystem till ett hus på 167 kvm?
Kan man räkna hem en bergvärmeanläggning på ändlig tid?
Tycker även att comfortzones alternativ på frånluftvärmepump verkar intressant, kort sagt vad tycker ni?
Hade vi vetat vad vi vet idag med en IVT 490 och skulle bygga samma för 2 miljoner skulle jag övervägt att skippa några flashiga tillval och satsat på en comfortzone 50 helt klart, IVT 490 duger ju som ett bättre alternativ än en elpanna till våra 130 kvm men med facit i hand och du som skall bygga 167 kvm så hade jag inte valt IVT 490.
Dom rekommenderas ju upp till max 130-135 kvm så varför ingår den som standard i ditt hus kan man ju undra? Kanske något för husleverantören att förklara.
Dom rekommenderas ju upp till max 130-135 kvm så varför ingår den som standard i ditt hus kan man ju undra? Kanske något för husleverantören att förklara.
IVT har en variant med ytjordvärme IVT 495 Twin som ska klara ytor upp till 200m2 som i kombination med från/till luft är en bra och lite billigare variant.
Vet att IVT ska komma med en ny variant som ska vara mycket bättre, men det tar nog ett tag innan barnsjukdomar är fixade!
Vet att IVT ska komma med en ny variant som ska vara mycket bättre, men det tar nog ett tag innan barnsjukdomar är fixade!
495 Twin har jag haft med i mina tankar från början. Det kostar dock en slant att få den istället för 490. Min tomt har berg i princip omedelbart och därför måste vi borra om vi ska ha en sådan och allt vad jordvärme heter är tyvärr utelslutet. Summa summarum skulle det kosta 56 tkr extra gentemot 490, vilket jag tycker är i mesta laget för att få 2 kW extra. Det lutar åt comfortzone för min del.
Man kan inte kolla blint på vad dom skriver i reklam bladet, man måste läsa den fakta som finns!Manderberg skrev:
vist klarar pumpen 200m2 & lite till, men du komer ju att värma huset på vintern till stora delar med den inbyggda elpannan & det vill du väll inte.
hustilverkaren ska kunna lämna uppgivter om vad huset drar i energi vid en viss inomhus temp & i din del av landet, dom ska desutom kuna säga vad tipp effekten är för att hålla huset varmt.
när du har dessa uppgivter är det lättare att titta på vilket värmesystem som är lampligt till huset
Man kan inte kolla blint på vad dom skriver i reklam bladet, man måste läsa den fakta som finns!CarMan skrev:[quote author=Manderberg link=1141632294/0#3 date=1141855579]IVT har en variant med ytjordvärme IVT 495 Twin som ska klara ytor upp till 200m2 som i kombination med från/till luft är en bra och lite billigare variant.
vist klarar pumpen 200m2 & lite till, men du komer ju att värma huset på vintern till stora delar med den inbyggda elpannan & det vill du väll inte.
hustilverkaren ska kunna lämna uppgivter om vad huset drar i energi vid en viss inomhus temp & i din del av landet, dom ska desutom kuna säga vad tipp effekten är för att hålla huset varmt.
när du har dessa uppgivter är det lättare att titta på vilket värmesystem som är lampligt till huset[/quote]
Det är helt rätt som du säger CarMan. Jag utgick helt och hållet från vårt hus som är placerat i södra skåne. På de beräkningar vår husleverantör gjort rekomenderade de IVT 490. Men då kommer elpannan att jobba lite under de kalla månaderna. Därför valde vi att bygga på med ytjordvärme och det är ju mest under de kalla tiden den kommer att spela in.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken Tält skulle ni välja?🙂
Information & Feedback -
Vad skulle ni välja? Friskrivning elr försäkring. Dolda fel.
Lösvirke & Timmerhus -
Solceller vilken tillverkare skulle ni välja
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vilken skiva skulle ni välja inför tapetsering?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket drivdon/uppkoppling skulle ni välja?
El